-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Svensk tuk-tuk, på strøm.
Det sier seg vel nesten selv at i forhold til en 400 kg totakts tuk-tuk, er en tilsvarende på under 250 kg og med elmotor svært overlegen. Slik tenker i hvert fall en svenske.
Göran Folkesson har jobbet hos blant andre Volvo, som konstruktør av elektroniske og elektriske komponenter.
Han forteller i dag at det var under et besøk i Mombai i 2008 at for alvor fikk øynene opp for rickshaws og hvordan han med en gang fikk ideer om hvordan de kunne gjøres bedre.
Han minner også om at det er snart 70 år siden Vespa-produsenten Piaggio presenterte sin trehjuling. Ape het den (det betyr bie på italiensk) som vel er det nærmeste Europa er kommet en skikkelig tuk-tuk.
Så dermed satte han i gang å produsere noe som må kunne oppfattes som en moderne rickshaw. Konseptet er det samme: et hjul foran og to bak. Kapasiteten er også lik, en fører foran og to passasjerer bak.
Men her er taket fast og tett og en del av en meget sterk boksliknende konstruksjon som er med på å holde vekten virkelig lav.
Nå er det lenge siden jeg har vært borti de ekte tuk-tukene, men da var en så lav vekt som på den svenske, 230 kg, nesten uvirkelig.
Zbee har Folkesson døpt fenomenet sitt, åpenbart inspirert av italieneren – som forresten fremdeles er i produksjon. Han ser ikke på den som noen erstatning for bilen, men at den kan settes inn i tette bysentra, eller på steder som svenske Styrsö der all biltrafikk er forbudt.
Den bruker en liten elmotor på 4 kW og har en rekkevidde på cirka 50 kilometer. Kompakte prestasjoner også, kanskje 45 km/t, og kompakte dimensjoner: 240 x 125 x 150 cm.
Et salgsapparat er allerede på plass i Indonesia og India, der han regner med de beste markedene befinner seg.
Der møter han vel også et annet behov når han nå lanserer en vareutgave av det samme kjøretøyet. Ingen plass til passasjerer, men hvor et varevolum på 1000 liter kan gjøre varelevering ganske effektivt for ganske mange.