-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Svensk tuk-tuk, på strøm.
Det sier seg vel nesten selv at i forhold til en 400 kg totakts tuk-tuk, er en tilsvarende på under 250 kg og med elmotor svært overlegen. Slik tenker i hvert fall en svenske.
Göran Folkesson har jobbet hos blant andre Volvo, som konstruktør av elektroniske og elektriske komponenter.
Han forteller i dag at det var under et besøk i Mombai i 2008 at for alvor fikk øynene opp for rickshaws og hvordan han med en gang fikk ideer om hvordan de kunne gjøres bedre.
Han minner også om at det er snart 70 år siden Vespa-produsenten Piaggio presenterte sin trehjuling. Ape het den (det betyr bie på italiensk) som vel er det nærmeste Europa er kommet en skikkelig tuk-tuk.
Så dermed satte han i gang å produsere noe som må kunne oppfattes som en moderne rickshaw. Konseptet er det samme: et hjul foran og to bak. Kapasiteten er også lik, en fører foran og to passasjerer bak.
Men her er taket fast og tett og en del av en meget sterk boksliknende konstruksjon som er med på å holde vekten virkelig lav.
Nå er det lenge siden jeg har vært borti de ekte tuk-tukene, men da var en så lav vekt som på den svenske, 230 kg, nesten uvirkelig.
Zbee har Folkesson døpt fenomenet sitt, åpenbart inspirert av italieneren – som forresten fremdeles er i produksjon. Han ser ikke på den som noen erstatning for bilen, men at den kan settes inn i tette bysentra, eller på steder som svenske Styrsö der all biltrafikk er forbudt.
Den bruker en liten elmotor på 4 kW og har en rekkevidde på cirka 50 kilometer. Kompakte prestasjoner også, kanskje 45 km/t, og kompakte dimensjoner: 240 x 125 x 150 cm.
Et salgsapparat er allerede på plass i Indonesia og India, der han regner med de beste markedene befinner seg.
Der møter han vel også et annet behov når han nå lanserer en vareutgave av det samme kjøretøyet. Ingen plass til passasjerer, men hvor et varevolum på 1000 liter kan gjøre varelevering ganske effektivt for ganske mange.