BYD Didi D1
BYD Didi D1
BYD Didi D1

Taxi-selskap bygger egen bil

Kinesiske Didi må vel egentlig regnes som et teknologi-selskap. Men en vesentlig del av det de driver er bilkjøring med passasjerer. Nå bygger de en spesial-Didi-bil sammen med en av sine forbindelser.

Publisert Sist oppdatert

Skal vi være enige om at med 31 millioner sjåfører, 550 millioner registrerte passasjerer og ca. 60 millioner turer per dag er Didi en ganske stor operatør?

Antakelig så stor at de kan fortelle alle sine samarbeidspartnere at nå forsøker vi oss med egen bilproduksjon – uten å risikere represalier i form av dårligere avtaler.

Nevn en stor bilprodusent, og sannsynligheten for at Didi kjøper derfra, til bedre vilkår enn du får, er veldig sannsynlig. Det er vel de færreste av disse som ser på det helt ferske samarbeidet med BYD som noen stor utfordring.

En som kanskje ser på det nye partnerskapet med litt rynker mellom brynene, må egentlig være Volkswagen. Ikke fordi de får en konkurrent på markedet, men fordi konkurrenten ser ut som den er snytt ut av samme nesa som ID.3.

Detaljer er selvfølgelig forskjellige, men profil og hovedtrekk er slik at man skulle trodd at BYD burde ha kunne vist seg litt mer selvstendig. På den annen side: dette vil ikke by på lokale forvirringer: ID3 skal ikke selges utenfor Europa.

Kanskje det også hastet å få ut denne bilen slik at man måtte kopiere litt? Den nye D1 debuterte på Guangzhou som åpnet nettopp, og den skal rulles ut til Didis leasing-partnere de neste månedene.

Disse bilene skal alle sjåfør-kjøres, de blir ikke en del av et bildelingsprogram. Og det er vel taxi-trafikken det er tenkt på når den ene bakdøren er skyvedør. Det skal være lett å komme ut og inn der bak, og hele den avdelingen er stappfull av infotainment, inklusive en karaokefunksjon!

Det er Changsha i Hunan-provinsen som får glede av den nye bilen først.

Som selvfølgelig er batteridrevet. Motor på 100kW / 136 hk og en toppfart som ikke er på mer enn 130 km/t.

Det er ikke sagt annet om batteriet enn at det er av BYDs nye blade-type med en energitetthet på 140 Wt/kg, og at bilen har et NEDC forbruk på 12,8 kWt/100 km. Dermed blir rekkevidden 418 km, så kan man regne seg bakover.

Målene er 439 cm i lengden – litt lenger enn ID.3. Med 185 cm er den litt bredere også, og med 165 rager den 10 cm høyere. 1640 kilo er også litt mer enn Folkevognens.

Det er ikke noe som tyder på at dette vil bli en bil som legges ut til vanlig salg.

Powered by Labrador CMS