-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Taxi-selskap bygger egen bil
Kinesiske Didi må vel egentlig regnes som et teknologi-selskap. Men en vesentlig del av det de driver er bilkjøring med passasjerer. Nå bygger de en spesial-Didi-bil sammen med en av sine forbindelser.
Skal vi være enige om at med 31 millioner sjåfører, 550 millioner registrerte passasjerer og ca. 60 millioner turer per dag er Didi en ganske stor operatør?
Antakelig så stor at de kan fortelle alle sine samarbeidspartnere at nå forsøker vi oss med egen bilproduksjon – uten å risikere represalier i form av dårligere avtaler.
Nevn en stor bilprodusent, og sannsynligheten for at Didi kjøper derfra, til bedre vilkår enn du får, er veldig sannsynlig. Det er vel de færreste av disse som ser på det helt ferske samarbeidet med BYD som noen stor utfordring.
En som kanskje ser på det nye partnerskapet med litt rynker mellom brynene, må egentlig være Volkswagen. Ikke fordi de får en konkurrent på markedet, men fordi konkurrenten ser ut som den er snytt ut av samme nesa som ID.3.
Detaljer er selvfølgelig forskjellige, men profil og hovedtrekk er slik at man skulle trodd at BYD burde ha kunne vist seg litt mer selvstendig. På den annen side: dette vil ikke by på lokale forvirringer: ID3 skal ikke selges utenfor Europa.
Kanskje det også hastet å få ut denne bilen slik at man måtte kopiere litt? Den nye D1 debuterte på Guangzhou som åpnet nettopp, og den skal rulles ut til Didis leasing-partnere de neste månedene.
Disse bilene skal alle sjåfør-kjøres, de blir ikke en del av et bildelingsprogram. Og det er vel taxi-trafikken det er tenkt på når den ene bakdøren er skyvedør. Det skal være lett å komme ut og inn der bak, og hele den avdelingen er stappfull av infotainment, inklusive en karaokefunksjon!
Det er Changsha i Hunan-provinsen som får glede av den nye bilen først.
Som selvfølgelig er batteridrevet. Motor på 100kW / 136 hk og en toppfart som ikke er på mer enn 130 km/t.
Det er ikke sagt annet om batteriet enn at det er av BYDs nye blade-type med en energitetthet på 140 Wt/kg, og at bilen har et NEDC forbruk på 12,8 kWt/100 km. Dermed blir rekkevidden 418 km, så kan man regne seg bakover.
Målene er 439 cm i lengden – litt lenger enn ID.3. Med 185 cm er den litt bredere også, og med 165 rager den 10 cm høyere. 1640 kilo er også litt mer enn Folkevognens.
Det er ikke noe som tyder på at dette vil bli en bil som legges ut til vanlig salg.