-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
VW-fest på Geilo
Denne helgen forvandles Geilo-området tilbake til tidlig 1970-tall – i hvert fall hva Folkevognparken angår. Da feirer nemlig verdens eldste Veteran VW Klubb 50-årsjubileum.
Så utrolig det enn høres: Den norske Veteran VW Klubb er verdens eldste i sitt slag, stiftet allerede i 1966. Jubileet feires på Geilo til helgen.
Etterlatte krigskjøretøyer
I 1966 var Folkevogna fullstendig dominerende i trafikkbildet over hele Norge, så det var de gamle Kübelwagen og Schwimmwagen som var i fokus for entusiastene. Både biler og deler var overtatt av Direktoratet for fiendtlig eiendom i Norge etter den tyske kapitulasjon i 1945.
Mange hadde vært i sivil drift etter krigen, men 20 år etter freden begynte de å forfalle og bli borte fra trafikken. Entusiastene som kjørte disse bilene kjente hverandre litt, så de organiserte seg med å spytte inn noen kroner hver for å sikre seg delelageret til modellene.
Hele luftkjølehistorien
Dermed var «klubben» med et titalls medlemmer etablert. Først uten navn, men i dagligtale kalte de seg «Folkevognklubben», før det ble bestemt at den skulle hete «Volkswagenklubben modell 40-45».
Senere ble interessefeltet utvidet til å gjelde alle luftkjølte Boblemodeller og omdøpt til Veteran VW Klubben. Ved siden av den tradisjonelle Bobla og Transporter Type 2, er også Karmann Ghia Type 1 og Type 3, 411, Variant og 1600, samt den spesielle 181 Thing modeller som inngår i klubben.
– Vi er en aktiv og livskraftig 50-åring med 1.100 medlemmer, hyggelig miljø og et høyt aktivitetsnivå, spesielt i sommerhalvåret, smiler klubbens leder Vidar Ingebretsen.
Jubileumstreff
Til helgen samles klubbmedlemmer i Geilo med base på Bardøla Høyfjellshotell med drøyt hundre gamle folkevogner.
– Vi legger opp til et sosialt program hvor våre gamle folkevogner virkelig står i fokus. Det skal være et treff for alle, slik at vi får vist bredden av klubben vår. Derfor er alle biltyper, senket eller hevet, original, California look eller andre modifikasjoner hjertelig velkomne. Klubben ønsker å vise den enorme bredden som finnes i VW-miljøet i Norge, forteller Ingebretsen.