-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
VW-fest på Geilo
Denne helgen forvandles Geilo-området tilbake til tidlig 1970-tall – i hvert fall hva Folkevognparken angår. Da feirer nemlig verdens eldste Veteran VW Klubb 50-årsjubileum.
Så utrolig det enn høres: Den norske Veteran VW Klubb er verdens eldste i sitt slag, stiftet allerede i 1966. Jubileet feires på Geilo til helgen.
Etterlatte krigskjøretøyer
I 1966 var Folkevogna fullstendig dominerende i trafikkbildet over hele Norge, så det var de gamle Kübelwagen og Schwimmwagen som var i fokus for entusiastene. Både biler og deler var overtatt av Direktoratet for fiendtlig eiendom i Norge etter den tyske kapitulasjon i 1945.
Mange hadde vært i sivil drift etter krigen, men 20 år etter freden begynte de å forfalle og bli borte fra trafikken. Entusiastene som kjørte disse bilene kjente hverandre litt, så de organiserte seg med å spytte inn noen kroner hver for å sikre seg delelageret til modellene.
Hele luftkjølehistorien
Dermed var «klubben» med et titalls medlemmer etablert. Først uten navn, men i dagligtale kalte de seg «Folkevognklubben», før det ble bestemt at den skulle hete «Volkswagenklubben modell 40-45».
Senere ble interessefeltet utvidet til å gjelde alle luftkjølte Boblemodeller og omdøpt til Veteran VW Klubben. Ved siden av den tradisjonelle Bobla og Transporter Type 2, er også Karmann Ghia Type 1 og Type 3, 411, Variant og 1600, samt den spesielle 181 Thing modeller som inngår i klubben.
– Vi er en aktiv og livskraftig 50-åring med 1.100 medlemmer, hyggelig miljø og et høyt aktivitetsnivå, spesielt i sommerhalvåret, smiler klubbens leder Vidar Ingebretsen.
Jubileumstreff
Til helgen samles klubbmedlemmer i Geilo med base på Bardøla Høyfjellshotell med drøyt hundre gamle folkevogner.
– Vi legger opp til et sosialt program hvor våre gamle folkevogner virkelig står i fokus. Det skal være et treff for alle, slik at vi får vist bredden av klubben vår. Derfor er alle biltyper, senket eller hevet, original, California look eller andre modifikasjoner hjertelig velkomne. Klubben ønsker å vise den enorme bredden som finnes i VW-miljøet i Norge, forteller Ingebretsen.