-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Black Badge Spectre - tidenes mest kraftfulle Rolls-Royce
En stadig yngre kundegruppe la grunnlaget for Black Badge serien til Rolls-Royce. Nå er det modellen Spectre som skal gjøres tilgjengelig i denne ultraluksuriøse utgaven med 659 hestekrefter.
Rolls-Royce er kanskje et av bilmerkene i verden som har mest personlig kontakt med sine kunder. Hver bil er unik og tilpasset kjøperens ønsker.
Da en kunde ønsket mørkere detaljer på sin Wraith ble et tuningfirma utenfor Rolls-Royce gitt oppgaven i å foliere kromdetaljene sorte og lakkere felgene mørke. Kunden trodde ikke at Rolls-Royce vil være enige i at dette kledde bilen.
Et tilfeldig møte mellom daværende CEO Torsten Müller-Ötvös og en Rolls-Royce-eier som også ønsket et mørkere preg på sin bil gjorde Müller-Ötvös oppmerksom på at dette var et ønske fra flere gjerne yngre kunder, en kundegruppe som er blitt veldig viktig for bilmerket.
Rolls-Royce lever av å møte kundenes ønsker, dermed var Black Badge født.

I utviklingsarbeidet med Black Badge Spectre fikk ingeniørene tillatelse til å studere verdifull kjøredata fra utvalgte Rolls-Royce-eiere. På denne måten kunne Rolls-Royce hente ut mange tusen kilometer med kjøreatferd og få et unikt innblikk i kjøremønsteret til deres kunder.
Kjøredataene avslørte blant annet at kundene gjerne brukte maks effekt i korte sekvenser heller enn kraftige gasspådrag over lengere strekninger.
Med bakgrunn i kjøreobservasjonene introduserer Rolls-Royce to nye «innovasjoner» til Black Badge Spectre.

Infinity Mode som ved aktivering
gir full adgang til alle 659 hestekrefter umiddelbart og gir en superdirekte gassrespons
til føreren.
«Sport program» heter dette i vanlige biler.
Spirited Mode er den andre «innovasjonen» som også er gjenkjennelig, bedre kjent som launch mode eller launch control hos BMW og Porsche.
Spirited Mode aktiveres ved å holde nede brems og gasspedal samtidig til bilen gir et visuelt signal om at den er klar for akselerasjon. Hele dreiemomentet på 1075 Nm blir tatt i bruk og Black Badge Spectre gjør 0-100 km/t på 4,1 sekunder.
Det kan hende Rolls-Royce teamet har lånt litt ekspertise fra eieren BMW som har tilsvarende funksjon sine M-modeller.
Neonlys-atmosfære
Black Badge Spectre lanseres i Vapour Violet lakk, en dyp fiolettfarge inspirert av neonlysstemning som preget 1980 og 1990 tallets klubb kultur. En felles referanse for mange Black Badge kunder må vi tro Rolls-Royce.
Det er selvsagt mange valgmuligheter for kundene, også på Black Badge serien. Hvis du ikke er fornøyd med noen av de 44.000 lakkfargene som er tilgjengelig kan du i samarbeid med Rolls-Royce Bespoke avdelingen lage din helt egen lakkfarge.
En annen verden
Rolls-Royce-eierne lever i en litt annen verden enn folk flest. Rekkevidde, ladetid og forvarming av bil er ikke så relevant for disse menneskene. Det finnes neppe et Facebook forum for elbilen Spectre.
Rolls-Royce opplyser at deres kunder som regel har en bilpark på rundt 7 biler slik at de kan velge den bilen som passer best til enhver anledning. Og Spectre er gjerne en av to Rolls-Royce i kundens bilpark.
En gjennomsnittlig kunde kjører ca 6.437 km pr år i sin Spectre. Det betyr at de må fullade bilen omtrent 20 ganger i løpet av et år. Ikke veldig stressende.

Ukjent pris
Roll-Royce opplyser ikke prisen på Black Badge Spectre. Britiske Autocar spekulerer i at prisen trolig havner i området 500.000 pund når bilen er ferdig utstyrt av kunden. I norske kroner blir det ca 7 millioner.
Rekkevidden til Black Badge Spectre oppgis til 493-530 km WLTP.
Rolls-Royce kan virke som et fjernt univers, men det føles kanskje litt nærmere nå som norske Marius Tegneby har toppjobb hos bilprodusenten.