-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW i Porsche-terreng
Når BMW nå lanserer sin X4 M40i, blir det en direkte utfordrer til Porsche Macan Turbo.
M Performance bygger modellene som ligger like under de mer ekstreme M-modellene. For mens M-modellene har så ekstreme egenskaper at mange finner dem for brutale, sørger M Performance for at deres biler blir morsomme å kjøre uten at det tipper helt over.
X4 leveres i dag med et effektspenn fra 163 til 313 hestekrefter og priser fra like under 600.000 til godt over 900.000 kroner.
Se hele utvalget av BMW X6 her
Tabelltopp
Nå lanseres en ny toppmodell for de som er ute etter det aller ypperste.
BMW X4 M40i er utstyrt med en treliters rekkesekser med TwinPower turboteknologi. Den har en effekt på hele 360 hestekrefter.
Maks dreiemoment på 465 Newtonmeter er til stede over et svært register – fra lave 1350 til høye 5250 omdreininger. Fleksibilitet, med andre ord.
Det skal ta deg til 100 km/t i løpet av 4,9 sekunder når det grønne lyset tenner, og videre til en toppfart på 250 km/t.
Og for de som tenker forbruk – den skal klare seg med et snitt på 0,86 liter bensin per mil, det tilsvarer et CO2-utslipp på 199 gram per kilometer.
Benchmark
Ytelsene er nesten som tatt ut av brosjyren på Porsche Macan Turbo – min absolutte favoritt blant blant de eksklusive SUV-ene. Porschen er riktignok en tidel raskere til 100 og har 16 km/t høyere toppfart. Ytre mål og lastekapasitet er også nær identisk for de to.
M Performance har spesialtunet et sportschassis med adaptive dempere for X4 M40i, og forsterket bremsene så de takler mer ekstreme situasjoner enn folk flest utsetter en SUV for.
Firehjulsdriften sender mesteparten av kreftene til bakhjulene under normale forhold, men kan fordele mer effekt til forhjulene når det er ønskelig.
M-foredlet
Smakfulle detaljer i eksteriøret skiller X4 M40i fra en vanlig X4, som en egen front med større luftinntak og bikubemønster, speilhus i metall-look, doble eksosrør i sort høyglans og 19-tommers (eller 20) spesialfelger med dekk i dimensjon 245/45 R19 foran og 275/40 R19 bak.
Innendørs finner vi M sportsratt og girvelger, sportsseter, samt dørsviller og instrumentpanel som levner liten tvil om at du befinner deg i en spesialutgave.
BMW sier foreløpig ikke noe om pris og levering, men vi blir overrasket om den ikke får en pris litt under Porsche Macan Turbo som koster 1,4 millioner kroner. Skal du handle bil i det prisleiet, bør du ta en prøvetur når anledningen byr seg.