-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Neue Klasse
Bravo BMW, nå skjer det noe igjen
Plutselig gleder jeg meg virkelig til å lande i München. Hvis bilutstillingen i år ikke inneholder annet enn BMWs nye Vision Neue Klasse, ser det ut som om den alene vil være verdt turen.
Spør du meg har det skjedd mer med BMWs tohjulinger de siste to årene enn med bilene.
Riktignok har vi hatt to spennende konsepter, i Vision Circular på den amputerte IAA for to år siden, og i Vision Dee på CS ved siste årsskifte.
Bra nok, men vi har ikke merket et eneste ekko fra dem – BMW har fortsatt sin trauste kurs og har fullstendig glemt at de var i en vanvittig forkant med sin i3 og i8 – biler som ville gått uttapå det meste som kaller seg avant garde i dag og som fremdeles er lysår unna det kineserne driver med.
Nytt håp
Men med det lille jeg foreløpig har sett av Vision Neue Klasse som skal vises på årets (enda mer amputerte?) IAA, tennes håpet igjen.
Dels ser den radikal ut – her er det masse som ikke stemmer – heldigvis – etter klassiske oppskrifter. Det er nesten så jeg syns designoverhodet, Adrian van Hooydonk, sa noe smart denne gangen: «Denne er så progressiv at det ser ut som vi har hoppet over en hel modell-generasjon».
Dette er design-anarki på linje med det Chris Bangle presterte da han styrte fargeblyantene hos BMW.
Det var på tide at vi kom dit igjen.
Fremtiden
Men det er åpenbart at dette er mer enn et nytt design, dette er en helt ny filosofi som skal ligge under fremtidige BMW-generasjoner som forhåpentlig ikke ligger altfor langt frem.
Når de bruker navnet «Neue Klasse» minner de dem som ønsker å huske på 1961 og lanseringen av det som den gang var Neue Klasse. 1500 og alt som fulgte etter, som en avløsning av barokkenglene og mikrobilene.
Det var Neue Klasse som reddet BMW fra undergangen og satte merket på kartet.
Situasjonen er ikke like dramatisk i dag – bare nesten. Og et radikalt tankesett vil forhåpentlig kunne skape ny vei i den nye vellinga.
Skalerbar matrise
At denne er på størrelse med 3-Serien er sikkert ikke tilfeldig, det er vel det segmentet som kanskje er best giret på å motta noe uventet. Men det er åpenbart at det som ligger under her er skalerbart fra beskjedne 1-serier til mammut-sjuere (Herren forby!).
Dette er ikke en plattform, dette er en matrise.
Jeg regner med at utstillingen gir meg større muligheter til å kartlegge hva som egentlig skjuler seg under den nye garderoben – men det er helt klart at dette er ren batteri-el – den vil aldri se noe hybrid eller forbrenning.
Interiøret ser også ut som det aldri har vært en død ku eller en flisespikker i nærheten – dette er vegan og gjenbruk, og ekstremt attraktivt. Hvis innrykket endrer seg når jeg får satt meg inn, skal jeg love å melde det.
Men selvfølgelig blir den enkle harmonien ødelagt av en svær skjerm her også. Hvorfor i all verden, når den også byr på en panorama HUD (som åpenbart er mer produksjonsklar enn selve bilen)?
(saken fortsetter)
Lysdekor
Både innvendig og utvendig er dette en bil som praktiserer den nye sannheten om at lys er den nye krom.4
Det er ikke sagt for mye om spesifikasjoner, men BMW snakker allerede om forbruk 30 prosent bedre enn det som er vanlig i dag, og et nytt ventilert gulv og annen smart termisk styring vil åpenbart betyr fremskritt.
Flere detaljer om noen dager.
Men noe av det som er mer enn bare litt interessant, er at dette konseptet er utviklet parallelt med den flunkende nye i-fabrikken i Debrecen, Ungarn, der de første bilene skal trille ut i november neste år.
Jeg får en veldig glad følelse av at de har hentet tilbake den opprinnelige i-tankegangen fra femten år siden. Den som ikke dreide seg om noe så banalt som bare en bil, men om et komplett økosystem.