-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
BMW X4 er klar
- Jeg skjønner ikke noe av BMWs X-utgaver. Godt jeg ikke er produktutvikler, for så langt har BMW solgt 2,7 millioner av denne serien, skriver Jon Winding-Sørensen.
Da BMW lanserte sin X6 for fem år siden, var det ikke bare det at dette var noe av det mest monsteraktige jeg hadde sett på lenge. Det var også det litt kjedelige faktum at jeg ikke skjønte en meter av konseptet.
Hadde jeg visst hvem som sto bak denne sprø oppskriften, hadde jeg holdt kjeft. Han heter nemlig Ulrich Kranz, nå 55 år og med 27 år i BMW-systemet.
Velfundert
Han var mannen bak Mini-familien hos BMW, det var han som dro opp hele X-programmet rundt Spartanburg-fabrikken i USA, og allerede før den første X6 var produsert, hadde han tatt fører-setet i i-prosjektet.
Hva han gjør i dag aner jeg ikke, men uansett hva det måtte være, setter jeg uten å blunke en hundrelapp på det.
Den mannen vet hva han vet lenge før noen andre vet det.
Muligens lå ikke X4 i de kortene han delte ut da han var X-ansvarlig, men selv om det er han som trakk opp planene for denne også, for nesten ti år siden, drister jeg meg allikevel til å si at denne skjønner jeg enda mindre av.
Mindre praktisk
Dette blir altså en bil som har samme lengde og akselavstand som X3, men er 53 millimeter lavere og 34 millimeter bredere. Dårligere innvendig takhøyde regner jeg med, og et bagasjeromvolum som er redusert med ti prosent.
Jeg skjønner også at dette er coupé-oppskriften overført til – hva er det de kaller dette – SAV’er, og coupéer vet vi er populære produkter.
Dårligere plass, men et dramatisk bedre utseende er ofte mer enn nok til å rettferdiggjøre vanvittig mye høyere priser (hvorfor tror du det er dyrere å presse en todørs coupé enn en femdørs stasjonsvogn?).
Man kan imidlertid vanskelig si at biler i X-serien har dramatisk bedre utseende enn noe som helst.
Riktignok har X4 mistet noe av det kantede fra X3, men den prisen som er antydet (30.000 pund i England) tyder på at her kan vi sette Veldig Premium på prislappen også, og at markedsføringen har en tøff jobb med å overbevise oss om at det nye utseendet er verdt ekstra-prisen.
Uten konkurranse
Vi vet lite om motorutvalget ennå, men det blir sikkert 3-Serie standard, med 2-liters bensin på 184 hk som basis. Det er heller ikke sagt noe om den kommer med bare bakhjulsdrift heller, slik som X3 tilbyr.
Selvfølgelig blir denne bilen en suksess. BMW ligger i forkant igjen. Når denne bilen kommer i salg neste år, må både Audi og Mercedes vente to år før de har noe annet å angripe med.
Design-fantasien G-Force fra Mercedes (Los Angeles i fjor) kan umulig bli noen GLC før i 2016. Og Audis Q4 – en X-factorisert Macan – har også et år eller to igjen før den er på plass.
God plass for X4 å boltre seg i. Da betyr det lite hva jeg ikke skjønner.