-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Øker rekkevidden på elbiler
BMWs elektriske i3 og VW e-Golf kommer i løpet av året med større batterikapasitet og økt rekkevidde.
Å øke elbilenes rekkevidde er bilprodusentenes svar til rekkeviddeskeptikerne. Det betyr at allerede i år skrur flere av elbilprodusentene opp rekkevidden på sine modeller.
Først ute er Nissan som allerede har økt batterikapasiteten på Leaf fra 24 kWh til 30 kWh. Det betyr samtidig at rekkevidden (på papiret) forbedres fra 200 til 250 km på hver enkelt opplading. De første eksemplarene av bilen er allerede i Norge og på vei ut til kundene.
BMW følger nå etter. Ian Robertson, styremedlem og selskapets ansvarlige for salg og markedsføring, kunne under Detroit Auto Show opplyse at en variant av i3 med 50 prosent økt rekkevidde introduseres i modellår 2017, det vil si i løpet av høsten.
Kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre hos BMW Norge bekrefter at så er tilfelle, at dagens i3 med cirka 200 km oppgitt rekkevidde ut fra europeisk kjøresyklus beholdes, at det blir en prisforskjell opp til bilen med ca. 300 km oppgitt rekkevidde, men at prisdifferansen ikke er klar ennå.
Også Volkswagen har mer batterikapasitet på vei inn i e-Golf. Uten å forandre batteriets størrelse økes rekkevidden med rundt 30 prosent.
Det opplyste Volkmar Tanneberger, VWs sjef for utvikling av elektriske biler, under Consumer Electronics Show. Tanneberger spesifiserte ikke nærmere når dette skjer.
30 prosent økt rekkevidde fra dagens snaut 200 km (europeisk kjøresyklus) betyr at Golf (på papiret) vil klare 250 km, det samme som oppgraderte Nissan Leaf.
Mer realistisk
Bilprodusentenes oppgitte rekkevidde for elbiler i USA er ganske forskjellig fra oppgitt rekkevidde i Europa. Dette henger sammen med ulik kjøresyklus.
I USA skal forbruket kundene får oppgitt når de kjøper bilen være i samsvar med faktisk forbruk. For elbiler betyr det at aktuelt strømforbruk i USA er mer i samsvar med praktisk rekkevidde for norske elbilister.
I USA oppgis derfor rekkevidden på dagens i3 til 81 miles (130 km) og ny til 120 (193 km). Ny Leaf har til sammenlikning oppgitt USA-rekkevidde til 107 miles (172 km). For Golf beregnes den til 108 miles (173 km).
Leaf er helt klart verdens mest kjøpte elbil til nå og er så langt solgt i 46.000 eksemplarer i Europa siden lanseringen sent i 2011.
Hele 21.600 av dem (nye og bruktimporterte) ruller på norske veier. Det betyr at Norge har svelget unna 47 prosent av Nissans europeiske elbilsalg i perioden.
Ifølge Automotive News solgte BMW 24.957 eksemplarer av i3 i fjor, modeller med rekkeviddeforlenger inkludert. Av disse kom snaut 10 prosent – 2423 – til Norge.