All fornuft til side

Det finnes ingen rasjonelle grunner til å kjøpe BMW X6. Velger man likevel å overse denne lille detaljen, er det bare å heise flagget.

Publisert Sist oppdatert

BMW X6

Først publisert i Bil 7 - 2008.

Amerikanerne har alltid hevdet at større er bedre. X6 er en bil bygget i og for USA – og man har tatt oppgaven på alvor. Parkerer du en X6 ved siden av en X5, fremstår den, til tross for at den er 55 millimeter lavere enn X5 på sitt høyeste, som enorm. Ikke minst takket være en taklinje og noen hofter som gjør at den bare ser gedigen ut – uansett hvilken vinkel du velger å se den fra.

Hjulbuene er store, og bakfra har den fått sitt helt egne uttrykk. Om du synes en Porsche Cayenne ser ekstrem ut på veien, har du noe i vente når X6 gjør sin inntreden. BMW kaller det en Sports Activity Coupé – i realiteten snakker vi om en über-SUV.

Trygt innvendig

X6 er en fireseters bil. I praksis er det en toseter – det er riktignok mulig for voksne å sitte i baksetet, men det er mindre plass til både passasjerer og bagasje enn man utfra det gedigne ytre skulle tro.

Interiøret ellers ligner på X5 – og det er ikke mye å sette fingeren på. Kvalitetsfølelsen er god, og det meste av knapper sitter der du forventer at de skal være. BMW lager svært gode sportsseter. Skulle vi ønske oss noe, var det enda bedre justering av sidestøttene – når denne bilen tas helt ut mot grensen er det til tider så man føler at man er på vei ut av setet i de skarpeste svingene.

Kjører vanvittig godt

Etter å ha herjet gjennom noen fantastisk svingete veier på grensen mellom Nord- og Sør-Carolina var vi nesten sjokkert over hvordan en så stor bil som dette kjører så bra. Mye av forklaringen ligger i det nye systemet Dynamic Performance Control, som debuterer i denne bilen. Det er konstruert for å fungere sammen med xDrive, som du også finner på X5.

Systemet splitter kreftene mellom forakselen og bakakselen samtidig som det kan flytte kreftene til høyre eller venstre bakhjul avhengig av veien og typen sving. Under de mest ekstreme svingene kjenner du at det hjulet som er i yttersving virkelig tar tak i asfalten og drar deg inn.

Kombinert med hydrauliske krengningsstabilisatorer, det BMW kaller Adaptive Drive, gjør dette at bilen knapt krenger. Det føles faktisk som å kjøre en svært stiv stasjonsvogn, den eneste forskjellen er at du sitter høyt.

Tyngdekreftene er det imidlertid lite du kan gjøre med. 2,2 tonn bil vil nødvendigvis forsøke å fortsette rett frem når svingen blir som krappest. På testbanen var det liten tvil om at X6 understyrer når du virkelig presser den, men ute på veien er bilen ikke mindre enn sensasjonell.

Diesel til Norge

I USA er det 4,4-liters V8 bensin som gjelder. Med sine 407 hester og 600 Newtonmeter dreiemoment er den helt brutal. Her hjemme blir det nok først og fremst xDrive35d som blir den mest solgte. Det betyr treliters twinturbo med 286 hester og 580 Nm dreiemoment. Det finnes
også en treliter diesel med 235 hester. Uten å ha kjørt den, tror vi kanskje den blir i minste laget for å passe inn i dette konseptet – da anbefaler vi heller en X5.

BMW X6 XDRIVE35D
Motor: 6-sylindret turbodiesel, 2993 ccm.
Ytelse: 286 hk v/4400 o/min, 580 Nm v/1750.
Egenvekt: 2.185 kilo.
Forbruk: 0,83 l/mil.
CO2-utslipp: 220 g/km.
0–100: 6,9 sekunder.
Toppfart: 236 km/t.
Pris: 1.114.000.
Konkurrenter: Porsche Cayenne, Audi Q7, Mercedes ML og BMW X5.

Powered by Labrador CMS