-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
BMW X3: Sportslig for aktiv livsstil
Den tåler aktiv kjøring på svingete asfalt samtidig som den tar deg effektivt frem til hytta på fjellet en snørik vinterdag.


BMW X3
BMW X3
Først publisert i BIL 11 - 2003.
BMW påstår selv at de er uten konkurrenter med sin nye X3 Sports Activity Vehicle (SAV). Nå finnes det plenty av SUVer i tilsvarende størrelse, men BMW mener de foreløpig er alene om kombinasjonen sportslige egenskaper, fremkommelighet, kvalitet og hi-tech. Til nød kan de sammenligne X3 med Land Rover Freelander, en bil de selv har vært med på å utvikle.
På landeveien tåler den utfordringer tilsvarende de du gir en sporty sedan eller stasjonsvogn. I bratte oppoverbakker klatrer den som en fjellgeit, mens HDC (Hill Descent Control) får deg trygt ned de bratteste skråninger i et tempo du selv velger med knapper.
Den har klare designtrekk fra storebror X5, men med en lengde på 456 cm er den ca. 10 cm kortere enn X5, og 87 mm lengre enn en 3-Serie Touring. Akselavstanden er strukket 7 cm sammenlignet med stasjonsvogna. En høydeforskjell på nær 25 cm gir X3 et helt annet uttrykk og godt med luft over hodet selv for baksetepassasjerene. Samtidig er bakkeklaringen drøye 20 cm.
Når bilen lanseres i Norge tidlig på nyåret blir den i første rekke tilbudt med to alternative motorer, begge rekkeseksere med et sylindervolum på 3,0 liter. Utpå vårparten vil det følge en versjon med 2,5-liters bensinmotor mens en 2.0d trolig blir rimeligste alternativ et stykke inn i 2004.
Vi kjørte 3.0i med automatgear på svingete fjellveier i Sør-Spania. Bilen er svært stiv, noen vil sikkert si for stiv, og ligger meget godt på veien. Støynivået er minimalt selv i relativt høye hastigheter på motorvei, det meste av lyden er nydelig brumming fra den potente rekkesekseren. Automatkassen sørger for myke skift, og innstilt på sportsprogram lar den deg kjøre på høye turtall samtidig som den sørger for motorbrems i nedoverbakker. Med Steptronic-systemet velger du selv gear etter ønske.
xDrive er navnet BMW bruker på sitt nyutviklede system for firehjulsdrift. I utgangspunktet fordeler systemet kreftene 50/50 til for- og bakaksel, men i ekstreme tilfeller kan elektronikken sende alle kreftene til den ene akselen for å unngå hjulspinn. Det arbeider også aktivt for at du skal unngå understyring og sender da ekstra krefter til bakhjulene. I hastigheter over 180 km/t og ved svært lave hastigheter, som ved lukeparkering, trekker X3 kun på bakhjulene.
Store motorer, med tilsvarende høye avgifter, forhindrer at X3 blir en volumselger, i hvert fall inntil en 2-liters diesel er på plass. Sistnevnte kan bringe prisen under en halv million, noe som nok er nødvendig for at BMW Norge skal nå sitt ønskede volum på 200 biler i 2004.
X3 er for øvrig den eneste av BMW-modellene som produseres utenfor BMWs egne produksjonsanlegg, hos Magna Steyr i Østerrike, den samme fabrikken som står for bl.a. den europeiske utgaven av Chrysler Voyager og Saab 9-3 Convertible.
Dette er BMW X3: