BMW X3: Sportslig for aktiv livsstil

Den tåler aktiv kjøring på svingete asfalt samtidig som den tar deg effektivt frem til hytta på fjellet en snørik vinterdag.

Publisert Sist oppdatert

BMW X3
BMW X3

Først publisert i BIL 11 - 2003.

BMW påstår selv at de er uten konkurrenter med sin nye X3 Sports Activity Vehicle (SAV). Nå finnes det plenty av SUVer i tilsvarende størrelse, men BMW mener de foreløpig er alene om kombinasjonen sportslige egenskaper, fremkommelighet, kvalitet og hi-tech. Til nød kan de sammenligne X3 med Land Rover Freelander, en bil de selv har vært med på å utvikle.

På landeveien tåler den utfordringer tilsvarende de du gir en sporty sedan eller stasjonsvogn. I bratte oppoverbakker klatrer den som en fjellgeit, mens HDC (Hill Descent Control) får deg trygt ned de bratteste skråninger i et tempo du selv velger med knapper.

Den har klare designtrekk fra storebror X5, men med en lengde på 456 cm er den ca. 10 cm kortere enn X5, og 87 mm lengre enn en 3-Serie Touring. Akselavstanden er strukket 7 cm sammenlignet med stasjonsvogna. En høydeforskjell på nær 25 cm gir X3 et helt annet uttrykk og godt med luft over hodet selv for baksetepassasjerene. Samtidig er bakkeklaringen drøye 20 cm.

Når bilen lanseres i Norge tidlig på nyåret blir den i første rekke tilbudt med to alternative motorer, begge rekkeseksere med et sylindervolum på 3,0 liter. Utpå vårparten vil det følge en versjon med 2,5-liters bensinmotor mens en 2.0d trolig blir rimeligste alternativ et stykke inn i 2004.

Vi kjørte 3.0i med automatgear på svingete fjellveier i Sør-Spania. Bilen er svært stiv, noen vil sikkert si for stiv, og ligger meget godt på veien. Støynivået er minimalt selv i relativt høye hastigheter på motorvei, det meste av lyden er nydelig brumming fra den potente rekkesekseren. Automatkassen sørger for myke skift, og innstilt på sportsprogram lar den deg kjøre på høye turtall samtidig som den sørger for motorbrems i nedoverbakker. Med Steptronic-systemet velger du selv gear etter ønske.

xDrive er navnet BMW bruker på sitt nyutviklede system for firehjulsdrift. I utgangspunktet fordeler systemet kreftene 50/50 til for- og bakaksel, men i ekstreme tilfeller kan elektronikken sende alle kreftene til den ene akselen for å unngå hjulspinn. Det arbeider også aktivt for at du skal unngå understyring og sender da ekstra krefter til bakhjulene. I hastigheter over 180 km/t og ved svært lave hastigheter, som ved lukeparkering, trekker X3 kun på bakhjulene.

Store motorer, med tilsvarende høye avgifter, forhindrer at X3 blir en volumselger, i hvert fall inntil en 2-liters diesel er på plass. Sistnevnte kan bringe prisen under en halv million, noe som nok er nødvendig for at BMW Norge skal nå sitt ønskede volum på 200 biler i 2004.

X3 er for øvrig den eneste av BMW-modellene som produseres utenfor BMWs egne produksjonsanlegg, hos Magna Steyr i Østerrike, den samme fabrikken som står for bl.a. den europeiske utgaven av Chrysler Voyager og Saab 9-3 Convertible.

Dette er BMW X3:

Powered by Labrador CMS