BMW X5: - Når du vil bli sett

I visse kretser er bilens image viktigere enn hvordan den fungerer som fremkomstmiddel. Når form og funksjon kan kombineres med ekte kjøreglede må det vel bli suksess.

Publisert Sist oppdatert

BMW X5

Først publisert i BIL 1 - 2007.

De har kommet på rekke og rad, de hippe in-bilene du bare må ha for å vise at du følger med i tiden. Hybride Lexus RX400h var en slik modell, siden fulgte Range Rover Sport som i fjor ble byttet ut med en Audi Q7. Til våren er det mye som tyder på at det er nye X5 du bør ha parkert utenfor hytteveggen på Kvitfjell.

USA er og blir primærmarked for X5, og utrolig nok er bilene som selges “over there enda stivere enn de europeiske. For selv om amerikanere liker softe biler, skal en BMW være stiv og sportslig. På tross av en vekt på over to tonn og solide mål som nå gir plass til 7 seter (tredje rad forbeholdt personer på inntil 170 cm over kortere avstander), oppfører bilen seg sportslig på landevei og er langt fra like duvende som “alminnelige SUV-er.

Enkelte vil nok oppfatte standardunderstellet til å være vel stivt, spesielt på dårlig asfalt og grus som gir mye tilbakemeldinger via rattet. Med tilleggsutstyret Adaptive Drive tilpasser bilen seg underlag og kjørestil mens en knapp lar deg velge Comfort eller Sport. Annet utstyr du kan vurdere er Active Steering og Headup display som nå blir tilgjengelig også for X5.

Rydder opp
Det elektronisk styrte systemet som fordeler kreftene fra motoren heter hos BMW xDrive. I utgangspunktet sendes 40/60 prosent til for-/bakaksel, men ved minste antydning til hjulspinn, over- eller understyring, griper systemet inn og rydder opp på millisekunder. Vi skal ikke uttale oss om terrengegenskapene til nye X5, for den løypa vi ble tilbudt ved lanseringen i Hellas minnet mest om en velholdt norsk bygdevei. Relativt lange overheng gjør imidlertid “angrepsvinkelen relativt begrenset, men det er heller ikke den viktigste oppgaven for en X5 å ta seg frem i naturen.

Fjerde generasjon run-flat dekk er standard på nye X5. Dermed kan den kjøres en distanse på 150 kilometer i 80 km/t med full last etter punktering – med mindre vekt enda lenger. Standard på X5 er også 6-trinns automatisk Steptronic gearkasse, enten du velger en av de 6-sylindrede motorene eller V8-utgaven. Sistnevnte gir også bilen et mer eksklusivt utseende med bl.a. lyse ribber i grillen og to ovale eksosrør. Men best av alt er det herlige lydbildet denne serverer.

Med 355 hk og 475 Nm har toppmodellen fått 11 prosent høyere ytelser enn forgjengeren. 6,5 sekunder fra 0 til 100 km/t og en potensiell toppfart på 240 km/t er ytelser verdig en sportsbil. På tross av dette har forbruket sunket med fem prosent til anstendige 1,25 liter på mila.

Mest populære modell for Norge blir nok utgaven med 3,0-liters rekkesekser for diesel. Denne har rikelig med krefter og moment og kan kjøres på godt under literen på mila. Trolig vil denne gjøre den tredje X5-varianten med 3-liters bensinmotor helt uinteressant for våre breddegrader.

Selv om slektskapet til både X3 og gamle X5 er til stede, er neste generasjon X5 ny fra ytterst til innerst. Alt er foredlet, og ikke minst har designerne hatt god tid til å fullføre hekken på bilen som inneholder en smart, horisontalt delt bakluke som forenkler innlastingen av store og tunge gjenstander.

I skrivende stund, et halvt år før bilen er på markedet, har BMW Norge en ordrereserve på 272 biler – mange med V8-motor. Det meste de solgte på et år av gamle X5 var 236. Noe salgsmål vil ikke BMW-direktør Tor Johannessen ut med, men det ligger vel i kortene at han allerede har innledet forhandlinger med München om økte leveranser.

Kort om bilen:
BMW X5 3.0d
Pris: ca. kr 895.000
(4,8 si ca. kr 1.375.000)*
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 2993 ccm 173 kW (235 hk) v/4000 o/min 520 Nm v/2000-2750 o/min
LxBxH: 485,4 x 193,3 x 176,6 cm
Akselavstand: 293,3 cm
Egenvekt m/fører: 2180 kg
Tillatt totalvekt: 2740 kg
Dekk: 255/55 R18
Bagasjerom: 620-1750 liter (VDA)
Tankvolum: 85 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 8,3 sek
Toppfart: 216 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 231 g/km
*Priser er basert på nytt avgiftssystem, men ikke endelig fastlagt.

Powered by Labrador CMS