BMW X5

BMWs har kastet seg på offroadbølgen og lanserer sitt eget sportsaktivitetskjøretøy. Det er ingen tilfeldighet at X5 skal produseres i USA. Der er terrengbiler stort, for ikke å si store.

Publisert

BMW X5
BMW X5

Først publisert i BIL 12 - 1999.

BMW har innsett at det er de færreste som faktisk kjører disse bilene på noe vanskeligere underlag enn en dårlig kjerrevei, og har derfor prioritert gode kjøreegenskaper på landeveien. Bak rattet er det ikke så mye som skiller en X5 fra en vanlig 5-serie stasjonsvogn, men det er større takhøyde, du sitter høyere og har bedre oversikt over trafikken. X5 er bygget med et selvbærende karosseri i motsetning til de fleste amerikanske SUV-ene hvor karosseriet hviler på en stiv ramme. I forhold BMWs egen 5-serie touring skiller det 14 cm på lengden. X5 er bare 466 cm lang, men tar det igjen ved å ruve 30 cm over femmertouringen.

Råsterk og dyr
I første omgang kommer X5 bare med 4,4-liters V-åtter med 284 hester. Motoren er råsterk og skyver bilen opp i 100 km/t på 7,5 sekunder. Du kan likevel slappe av bak rattet, for et dreiemoment på 440 Nm ved 3.600 o/min gjør at det sjelden er behov for å presse motoren særlig på høye turtall. Gjør du det, blir motoren grådig og bruker langt mer enn 1,4 liter på mila som oppgis som snittforbruk. Motoren er den samme som sitter i BMW 540 og har to overliggende kamaksler pr sylinder rekke, fire ventiler pr sylinder og VANOS aktiv ventilstyring som varierer ventilenes åpningstider avhengig av motorens turtall og belastning.

X5 har permanent firehjulsdrift med fordeling 38/62 av drivkraften foran/bak. Med tanke på bilens bruksområde, har BMW utelatt reduksjonsgear. For kjøring i terreng har man lånt Landrovers Hill Descent Control. HDC bruker bremsene og motoren aktivt for å holde bilen stabil og farten under 10 km/t når du kjører ned bratte bakker. X5 har et elektronisk stabilitetskontroll som også virker som antispinnsystem når du beveger deg ut i gjørma. Bakkeklaringen er 18 cm og BMW opplyser at bilen skal kunne ta seg opp en 32° stigning med full last.

Foran hviler X5 på fjærben med et nedre støttestag og en kraftig krengningsstabilisator. Drivakslene til forhjulene er like lange på høyre og venstre side for å gjøre bilen mer stabil under gasspådrag. Konstruksjonen gir også lengre fjæringsvei. Bak sitter det et hjuloppheng basert på 7-serien med kraftige øvre og nedre bærearmer og en tverrgående støttearm. Bak finner vi også automatisk nivåregulering.

Sport og komfort
Hvis man bare har tenkt seg på tur i skogen en sjelden gang, er det like greit å ta med seg sportspakken med en gang. Den består i hovedsak av stivere fjæring og 19-tommers felger med lavprofildekk. Toppfarten øker med 23 km/t til 230 og bilen oppfører seg enda mer som en ordinær personbil, riktignok som en stor og tung sådan, men hva annet kan man vente fra en bil som veier over to tonn?

BMW hadde lagt lanseringen av X5 til Atlanta i staten Georgia i USA. Bilen produseres også der borte. Det vil si ved BMWs fabrikk i Spartanburg i nabostaten South Carolina. Det er samme fabrikk som så langt har forsynt oss med Z3, og som også produserer 3-serie for det amerikanske markedet.

Under besøket fikk vi god anledning til å prøvekjøre bilen både på landevei, på bane og i terrenget. Terrengløypen var ikke spesielt krevende og satte bilen på få prøver. X5 er utviklet med tanke på landeveiskjøring, noe som ble bekreftet når vi satte kursen ut på banen. X5 var overraskende letthåndterlig og krenget lite i svingene, særlig når man tar hensyn til bilens vekt og hvor høyt man faktisk sitter på førerplassen. Jeg tror BMW har gjort de riktige prioriteringene med X5. Vil du ha en ordentlig terrengbil, kan du kjøpe Range Rover. De eies jo også av BMW. De aller fleste eierne vil nok heller sette pris på de gode landeveisegenskapene til X5. Du skal kjøre fort før du begynner å føle at det kanskje hadde vært bedre å sitte bak rattet i en vanlig 5-serie touring.

For de rike og kresne
Innvendig er X5 typisk BMW, men den har en stor midtkonsoll foran med holdere for de største colabegerne. I motsetning til et par av konkurrentene har X5 store vinduer hele veien rundt. Utsikten fra førerplass er derfor svært god, slik den også er i baksetet. Der sitter man godt med god klaring til taket. Bagasjerommet laster 50 liter mer bagasje enn 540 touring. Det er likevel ikke større enn bagasjerommene i mange biler i kompaktklassen og rommer 465 liter. Bakluken er i god amerikansk tradisjon delt, slik at den nederste delen felles ned og kan fungere som sittebenk eller lastehylle.

På grunn av den store motoren og høy vekt blir X5 en dyr bil i Norge. Prisen er foreløpig ukjent, men den vil koste over en million kroner. Den befinner seg i selskap med Range Rover, Toyota Landcruiser 100, Mercedes ML430 og Jeep Grand Cherokee. I denne eksklusive klubben vil nok amerikabayeren tiltale dem som egentlig vil ha en sportslig personbil, men som samtidig ønsker å vise en litt røff image. I løpet av neste år vil det også dukke opp en "spareversjon" med sekssylindret motor.

BMW X5:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,0:1. Sylindervolum: 4.398 ccm. Boring og slaglengde: 92,0 x 82,7 mm. Effekt: 210 kW (284 hk) v/5.400 o/min. Dreiemoment: 440 Nm v/3.600 o/min.
Transmisjon:
Permanent firehjulsdrift . Femtrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 235/65 HR17.
Mål: Lengde: 466,7 cm. Bredde: 187,2 cm. Høyde: 170,7 cm. Akselavstand: 282,0 cm. Sporvidde f/b: 157,6/157,6 cm.
Egenvekt m/fører: 2.170 kg. Tillatt totalvekt: 2.650 kg. Maks taklast: 150 kg.
Bagasjerom: 465/1550 liter (VDA).
Tankvolum: 92 liter.
Aks. 0 - 100: 7,5 sek
Toppfart: 207 km/t
Forbruk bykjøring: 1,88 l/mil
Forbruk landevei: 1,11 l/mil
Forbruk snitt: 1,39 l/mil
CO2-utslipp: 335 g/km
Prisantydning: 1.000.000,- +
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS