-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
BMW Z4 M Roadster
Kjennere legger ganske raskt merke til at dette ikke er en vanlig Z4 Roadster, men derimot M-versjonen med samme motor som i M3.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Den har sportslige spoilere foran og bak, store felger, og to doble eksosrør bak.
Rekkesekseren med 343 hester regnes fortsatt som en av verdens aller beste rekkemotorer – den har en respons som minner om racing, og drar sterkt og jevnt oppover turtallskalaen. I M3 er den helt rå, og i Z4 Roadster er den nesten i meste laget.
Ting skjer fort når man presser den gjennom de krappe svingene, og for den uerfarne blir den litt skummel. De mer erfarne liker dens lekenhet og råskap.
Den er utstyrt med samme bakdifferensial som M3, og styreservoen er hydraulisk i stedet for elektrisk som på de andre Z4.
Gearkassen er tettsteget og sportslig, og bremsene tar veldig godt. Men etter en stund ble bremsene harde og noe ufølsomme.
På landeveien har det mindre å si, men under hard kjøring på bane ble det en del krenging.
Motor: R6, 3246 ccm
Effekt: 343 hk v/7900 o/min, 365 Nm v/4900 o/min
0-100 km/t: 5,0 sek
Toppfart: 250* km/t
Vekt/effekt: 1410 kg/343 hk = 4,1
Rundetid: 1:16,1 sek
Pris: kr 976.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester
- Rundetider