-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Billige eventyr
Vil du Jorda Rundt? Finn deg et passende billøp og bygg din egen konkurransebil for en femmer. Denne boken forteller deg hvordan.
Bokomslag
”Hvordan bygge en lav-budsjett Rally-vinner” er den omtrentlige oversettelsen på tittelen til en gøyal bok fra Veloce. Skrevet av Phillip Young som ikke er ukjent med klassiske langdistanseløp for klassiske biler.
Peking til Paris, Monte Carlo Challenge, ”Verden rundt på 80 dager”, Pirellis Classic Marathon – dette er bare noen av de arrangementene han har vært med på å sparke i gang.
Han var med på å starte Historic Rally Car register, har kjørt utholdenhet i India minst 20 ganger og vært tvers gjennom Sahara tre ganger.
Men snobb-elementet er allikevel, og heldigvis, langt unna. Han deltok i London til Sydney i 1977 med en byggesettbil som het Magenta. Den kostet ham mindre enn 1000 pund å bygge.
Han har kjørt praktfulle klassiske biler, som ”ekte” fabrikk-Austin Healyer eller drømmepreparerte Rover SD1, men har hatt minst like mye glede og moro av hekkmotor-Skodaer eller en Morris Minor i Himalaya rallyet.
Denne mannen vet med andre ord både litt om disse eventyrene og den redskapen du trenger for å ta del. Og de behøver slett ikke koste skjorta.
Boken åpner nemlig med en historie om de som kjøpte en gammel Allegro for 250 pund for å delta i Grand Prix of Mongolia. Der du starter fra Hyde Park, følger en gitt rute frem til en kjempeparty i Praha, deretter er det bare deg mot røkla.
Ingen vinner, men for å være blant heltene som fullfører, må du greie å komme deg til Ulaan Baatar for egen maskin. (Og ut igjen – myndighetene ser med sterk misnøye på folk som etterlater biler eldre enn ti år i landet).
Våre Allegro-venner endte riktignok med utgifter på totalt ca. 50.000 kroner – det dobbelte av det de hadde regnet med. Men de fullførte.
Her er råd om alt fra hvilke biler man skal velge til hvilke løp, hvordan livet på de øde landeveiene er, hvilke forberedelser man bør ofre på bilen før start og hvilke stickers man bør plassere på bilen. (”Navn på fører og kartleser gir det hele litt klasse”).
Og noen av førstehjelps-rådene er glitrende. ”Hvis en NSU bensinpumpe slutter å tikke, så lapp til den med en sko”, eller ”Tau gjennom sideruta for å bevege på en gåen vindusvisker – inntil co-driveren ikke gidder mer”.
Dette er en bok der eventyrene blander seg sømløst med de gode rådene. Du kan godt sitte hjemme i godstolen og drømme om deg selv over Himalaya eller at du må til med metallsaks for å kutte høl i panseret så du ikke koker i Marokko.
Eller du kan følge rådene, og de mange gode adressene bak i boken, og plutselig være der selv. Med spade og mange nye gloser der du forsøker å spa deg ut fra en spesiell sleip løype i Classic Sahara.
FAKTA:
Tittel: How to Build a Successfull Low-Cost Rally Car
Forfatter: Philip Young
Utgiver: Veloce Publishing Ltd. www.veloce.co.uk
ISBN 978-1-84584-208-6
Innhold: 96 sider / 150+ bilder
Pris: £16,99 + porto