-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Frem med Midgeten din
Noen av de smalere bøkene fra Veloce Publishing, minner oss om hvilket fantastisk sted de britiske øyer er.


Bokomslag:
Alle vil vel være enige om at en bok som heter ”The MG Midget and Austin Healey Sprite High Performance Manual”, ikke har de aller beste muligheter til å bli vinterens bestselger i Norge.
På den annen side er det mange ting ved denne boken som gjør at jeg gjerne vil gjøre oppmerksom på den (eller andre i denne slanke, snaue 200-siders serien. Du kan lære alt om Rovers V8 motorer eller Bobler, eller gammel Triumph – blant mange).
For det første er det akutt fare for at du reiser over Nordsjøen og kjøper deg et gammelt vrak for å bygge det opp. For det ser jo ikke vanskelig ut.
For det andre lærer du fort at på engelsk finnes det ikke noe ord for ukurant – alt kan skaffes. Og du får en lang liste over folk og firmaer som kan skaffe alt du trenger og alt du ikke ante at du ikke trengte – til disse sjarmerende sportsvognene.
For det tredje er det nesten 40 sider bakerst i boken som forteller deg om alle modifikasjonene, alternative karosseriene, ombygningsmulighetene som fantes, og fremdeles finnes for disse bilene.
Du drømmer deg bort i gamle Frank Costin designede strømlinjepanserne fra Speedwell og Sebring-karosseriet fra John Sprinzel – som det nå bygges replicaer av hos Archer i Birmingham.
John Sprinzel, legendarisk BMC-racer, har forresten skrevet det ene forordet, han underskriver med adresse Hawaii, USA – de vet å leve disse gamle revene.
Dessuten får du vite alt om aktuelle racing-serier for disse bilene, både i Storbritannia og i fastlands-Europa – du vil ikke være alene dersom du har noe med den gamle BMC A-motoren i forholdsvis brukbar stand.
Så, som sagt, selv om dette er en ganske smal bok, kan man ha stor glede av den. Den kan faktisk ende med å bli ganske dyr for deg, for når man først begynner på et slikt prosjekt (og hvorfor ikke – det finnes noen sånne biler i Norge også) tar det aldri slutt.
Eller du kan velge den enkle utveien og nøye deg med å lære litt generelt om for eksempel fjærers stivhet, gearkassers utveksling eller kalibrering av forgassere etter at du har montert en Shorrock kompressor. Disse elementene er nemlig også behandlet meget tilfredsstillene.
Skulle bare mangle, forresten, boken er allerede i sitt tredje opplag. Kanskje ikke så smal allikevel?
FAKTA:
Tittel: The MG Midget & Austin-Healey Sprite High-Performance Manual
Forfatter: Daniel Stapleton
Utgiver: Veloce Publishing Ltd. www.veloce.co.uk
ISBN 978-1-84584-142-3
Innhold: 176 sider / 400 bilder
Pris: £24,99 + porto