-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volkswagen Bora TDi
Draget, det bunnsolide og uendelige draget, kjennetegner toppmodellen blant diesel-Boraene.
Først publisert i BIL 7 - 2001.
Golf sedan høres ikke spesielt spennende ut. Det er mer flukt over Bora – i hvert fall mener markedsførerne hos Volkswagen det. Bora er i bunn og grunn en Golf sedan, og plassmessig er det først og fremst det enorme bagasjerommet som er Boraens fortrinn. 455 liter er mer enn fire voksne normalt greier å plukke med seg for en langweekend.
Bora med 150-hesters TDimotor er først og fremst en kjøremaskin. Noe du oppdager ganske raskt. Støykomforten kan du glemme. Ved kaldstart, på tomgang og i lave hastigheter er knakkingen fra dieselmotoren påtrengende og avløses i høyere hastigheter av et meget høyt støynivå fra hjulene – så høyt at det blir slitsomt.
Gled deg derfor over motoren, den har et vannvittig fraspark. Hold turtellernåla over 1500 til 1700 o/min og du har mer enn 300 Nm til rådighet. Sekstrinnskassen må brukes flittig ved kvikk akselerasjon fra stillestående. Gearene tømmes fort, men når du er i siget er femtegearet optimalt for svingete norske landeveier, mens dieselmotoren jobber lett og uanstrengt i sjettegearet når du cruiser på E6 eller E18.
Til og begynne med blir en så fascinert over draget og responsen fra motoren at det er vanskelig å la være å bruke det, men som det meste annet blir en vant til 320 Nm også, og da er det godt å vite at en lett kan kjøre med snittforbruk på halvliteren pr mil, i hvert fall på langkjøring.
Det er først og fremst det voldsomme dreiemomentet som gjør denne bilen attraktiv. Har du høye krav til komfort, finnes det mange bedre alternativer, også i Boraprogrammet.
VOLKSWAGEN Bora TDi Highline:
Motor: 4-sylindret diesel. Sylindervolum: 1896 ccm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 320 Nm v/1900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Dekk: 205/55VR16.
Mål: Lengde: 237,6 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 144,6 cm. Akselavstand: 251,3 cm. Sporvidde f/b: 151,3/149,4 cm.
Egenvekt m/fører: 1402 kg. Tillatt totalvekt: 1850 kg. Maks vogntogvekt: 3250 kg. Maks tilhengervekt: 1400 kg. Maks taklast: 75 kg. Vekt/effekt: 9,3 kg/hk.
Bagasjerom: 455 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 9,0 sek
Toppfart: 216 km/t
Forbruk bykjøring: 0,72 l/mil
Forbruk landevei: 0,44 l/mil
Forbruk snitt: 0,54 l/mil
Pris: kr. 320.710,-
Forbruk i følge 93/116/EU.