Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra
Bowlus Volterra

Startet med fly:

Elektrisk campinghenger

Tenk på en blank, stor amerikansk campinghenger. Ti mot en på at du tenker Airstream. Det har tatt mange år – men nå har vi lært at det er Bowlus som er originalen.

Publisert Sist oppdatert

Den nye kunnskapen dukket opp da vi begynte å gå gjennom egenskapene til den nyeste av Bowlus sine luksuriøse hengere. De med oppvarmet gulv og air condition.

De har nettopp lansert en utgave av Volterra som de kaller en elektrisk henger – og det er nettopp det som er poenget. Den er utstyrt med et i camping-sammenheng kjempebatteri på 17 kWt.

– Vi klarte oss i to uker uten nettkontakt, skrev en kunde begeistret.

Men det hele startet med at Charles Lindbergh fikk bygget om en Ryan NYP etter sitt eget hode og døpte det Spirit of St. Louis. Med det landet han i Paris for 95 år siden, den første som hadde fløyet solo fra USA til Europa.

En av dem som sto for choppingen var Hawkley Bowlus.

Han fortsatte å bygge spesielle fly for piloter som fløy fra og landet på de merkeligste steder, så i 1934 bygget han sin første aluminiumvogn som han kunne trekke med bil og parkere der kundene oppholdt seg for en stund.

Med en vekt på bare 550 kg ble den sett på som en revolusjon og han samlet både ivrige beundrere og kyniske folk som forsøkte å gjøre som han. Blant dem Wally Byam – Airstream-sjefen – står det på Bowlus sin hjemmeside.

Det står også at halvparten av de vognene han bygde før krigen fremdeles lever, de fleste av dem i aktiv bruk.

Men så var det å skru frem til 2022 da.

Volterra betyr altså ikke noen forurensing fra bråkete generatorer eller propan-brenning, og den har en overlegen hydro-avdeling med ferskvannstank på 50 gallons (nesten 200 liter).

Varme/ventilasjon og kjøkken er selvfølgelig utstyrt med det mest energieffektive som finnes.

Vognen følger flere elbiloppskrifter, for eksempel med solcelle-assistanse, backup-kamera og den er forberedt for en Starlink-forbindelse (bredbånd internett). Den har trådløs overvåking av alle funksjoner og systemene kan oppdateres OTA.

Dessuten kan du se på hengeren som et reservebatteri hvis du trekkes elektrisk også. Strøm nok til ytterligere 60 kilometer får vi vite.

Men er det ikke sånn at de 60 hadde du hatt i reserve – og mere til – dersom du ikke hadde koblet til hengeren i første omgang?

Powered by Labrador CMS