Brabham BT62

Aksjonær trekker seg

Brabham-drømmen sluknet

Meldingen er grei: Samarbeidet mellom Fusion Capital – største aksjonær, og Brabham Group Ltd. har opphørt etter seks år.

Det var i tidlig i 2018 vi kunne fortelle at det skulle dukke opp en ny bil med Brabhams navn

Jack Brabham, Formel 1 legende, med egen seier i egen bil med eget navn – dem har det ikke vært mange av, og med to sønner som begge har stått på pallen på Le Mans og begge har dyppet tærne sine i Formel 1-pytten.

Det var ikke nok til å gjøre meg veldig overbevist om de nye produksjonsbilplanene, selv om det lå både banebiler og landeveisbiler i kortene.

Akkurat der var jeg skeptisk.

Nå er ønsketenkingen åpenbart over.

Det finnes ikke offisielle informasjoner om hvor mange biler som egentlig er bygget verken av BT62 – den 700 hester sterke banebilen, eller den 1,3 millioner euro dyre gateversjonen. Den opprinnelige planen snakket om 70 biler for å feire navnets 70-år lange racinghistorie.

Jalopnik, det amerikanske nettmagasinet – ofte herlig respektløst – antyder at det kan ha blitt bygget snaue ti biler.

Men kanskje eksisterer det fremdeles en drøm?

Mat Fitch, sjefen for Fusion Capital, skriver i avskjedsbrevet at de vil fortsette å investere i bilindustri, slik de har gjort de siste seks årene. Og at det stadig utvikles nye drivlinjer og at mulighetene til å utfordre den etablerte industrien er større enn noensinne.

Antyder han kanskje en elektrisk BT62?

Brent barn skyr åpenbart ikke alltid ilden.

Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Powered by Labrador CMS