-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Koreansk folkevogn
"Et kvantesprang for Kia", skrev vi da Cee`d ble prøvekjørt for første gang. Nå er nye utgaver av både Cee`d og halvsøskenet Hyundai i40 på plass, det gjør den forrige enda mer aktuell som bruktbil.
Det er ingen tvil om at koreansk bilindustri har beveget seg svært raskt de siste 10 årene.
Fra å være merker bilkjennere rynket litt på nesen til, opplever de nå ventelister når nye modeller lanseres. For Kia har Cee`d definitivt vært en viktig nøkkel til suksess.
Fra produksjonsstart i 2006 var det bensinmotorer på 1,4 og 1,6 som var alternativene å velge mellom. Høsten 2007 kom det en 1,6-liters dieselmotor, og senere ble også en toliters diesel tilgjengelig i stasjonsvogna. Alle motorene har kjede i stedet for registerreim.
Cee`d finnes både som femdørs kombi, og en stasjonsvogn som har etternavnet SW. I tillegg finnes det også en tredørs coupé, som fikk det fancy navnet Pro Cee`d.
Målet for Kia var å gå i direkte konkurranse med de europeiske kompaktbilene som Golf, Astra og Focus. Selv om man ikke nådde helt dit på første forsøk, er det liten tvil om at Cee`d har appellert til mange med en moderne design, god pris og ikke minst hele 7 års garanti.
Langt steg
Den utvendige designen var helt klart inspirert av konkurrentene, men allerede i 2006 var det lett å se at Kia var i ferd med å skape sitt designspråk, og at de helt klart hadde Europa i siktet. Interiøret er gjennomtenkt og lett å like.
Cee´d er blant de største i klassen, finnes i flere utstyrsnivåer og har – eller tilbys med – det du forventer; seks kollisjonsputer, ESP, navigasjon, skinninteriør, ryggesensorer. Selve byggekvaliteten er god, og doble dørpakninger bidrar til å dra ned støyen, selv om det ikke er helt på høyde med det beste i denne klassen.
Instrumentene er lette å lese, bortsett fra displayet på radioen, som er noe av det minste vi har sett. Sidestøtten i forsetene kunne vært bedre, og sittekomforten lider litt under at de rett og slett er litt flate.
Førerplassen for er lys og trivelig, og det finnes mange smårom til å legge fra seg ting i. Materialkvaliteten var nok det som virkelig sendte et signal om at det var ting på gang denne gangen, der Kia sammen med eierselskapet Hyundai tok steget opp ved siden av de japanske merkene.
Mye diesel
Diesel har vært førstevalget også for Kia-kjøpere, noe som naturlig nok gjenspeiles godt i utvalget av brukte biler.
Ute på veien er Cee´d et hyggelig bekjentskap. Til tross for at det er noe veistøy, er det aldri direkte plagsomt – og omtrent som du forventer av en 5 år gammel brukt kompaktbil.
Bilen er ganske sportslig satt opp og er retningsstabil både under landeveiskjøring og ved en panikkbrems. Oppsettet for bilen gjør at den liker svingete veier, samtidig som du noe bedre enn hos de øvrige kjenner kanter og andre ujevnheter i veien.
Kjøreegenskapene er helt klart en av tingene som har gjort Cee’d til en populær bil, også for de som ikke har Kia øverst på ønskelisten. Den ligger riktignok noen hakk bak Focus og Astra, men totalpakken er god.
Dieselmotoren oppleves som villig når den kjøres innenfor riktig turtallsområde – men virker litt mer ukomfortabel når man beveger seg utenfor det optimale turtallsområdet.
Praktisk
Etter at stasjonsvognutgaven kom på markedet, har dette vært den mest populære varianten. Utvendig på denne har Kia tatt i bruk et virkemiddel vi kjenner fra Peugeot, med en tydelig Z-formet C-stolpe.
Designet bidrar til at innlastingen i bagasjerommet er best i test. Bakluka går et godt stykke inn på taket, noe som gir enkel innlasting og et inntrykk av god plass. Designet for øvrig følger stilen på femdørsvarianten, og står ikke noe tilbake for andre biler i denne klassen.
Plassen er omtrent som for en tilsvarende Golf stasjonsvogn. Når bakseteryggen legges ned får man et flatt gulv som gir gedigen lastekapasitet.
Med syv års garanti oppleves Cee´d utvilsomt som et av de mest fornuftige bruktbilkjøpene. Rapporter, både fra tyske ADAC og den svenske Bilprovningen, viser at Kia har små problemer med Cee´d.
Det betyr at du som bruktbilkjøper i hovedsak bør konsentrere deg om å sjekke historikken på bilen, sjekke bremser og eventuelle lyder i hjuloppheng.
Først publisert i Bil 5-2012.