-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Honda CR-V
Honda CR-V startet bølgen av offroad light for alvor, og Ola og Kari hev seg uti. Nå er mange på jakt etter brukte eksemplarer.


CR-V
CR-V
Først publisert i BIL 9 - 2003.
Toyota RAV4 var først ute, men hadde for snau plass. CR-V (Compact Recreation Vehicle) kom i 1997, og var hakket større på alle bauger og kanter. Med pris godt under 300.000 kroner kostet den ikke stort mer enn vanlige tohjulsdrevne stasjonsvogner i mellomklassen. Og med CR-V fikk du full femseter til samme pris som toseters varebilutgaver av større terrengbiler. Da ble valget lett for mange.
CR-V solgte best de første årene, da den regjerte omtrent alene i sin klasse. Bruktbiler fra perioden 1997–1999 er lett å komme over, men vent deg ikke lave priser av den grunn. Denne bilklassen er blitt voldsomt populær, og derfor går bruktbilene fort unna. Prisene ligger høyt og stabilt, og heller ikke på privatmarkedet dukker røverkjøpene opp.
Lær deg forskjellen på A og B. CR-V av A-typen har snaut utstyr, mens B-typen har ABSbremser, manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, alu-felger og ofte soltak, altså en mye mer komplett doning. Derfor ligger bruktprisen gjerne 10–15 tusenlapper høyere.
Bunnsolid kvalitet
Som med alle bruktbiler gjelder det å sjekke tilstanden nøye, men generelt viser CR-V minimalt med svakheter. Statistikkene avslører at CR-V er bedre enn gjennomsnittet på omtrent alle felter. De fleste CRV av første generasjon ble bygget i Japan, først mot slutten kom det biler fra England.
Eierne er minst fornøyd med forbruket. En høy og tung bil med firehjulsdrift krever drivstoff, så snittforbruket ligger rundt en liter på mila. Merk deg at automat-versjonen ikke drikker særlig mer, henholdsvis 1,00 og 1,02 liter på blandingskjøring. Automatens mer langbente utveksling virker positivt på langkjøring, både for forbruk og støynivå. CR-V automat ligger gjerne 8.000 kroner høyere i bruktpris.
En 97-modell automat
Vår utvalgte CR-V er nettopp en automat, en dyprød 97-modell B-type med 123.000 kilometer bak seg. Prisen er 199.000 kroner ferdig registrert fra en ikkemerkeforhandler. Komplett Defaanlegg hører med.
NAF-tester Øyvind Opheim merker litt rusk i kraftoverføringen ved kraftig gasspådrag, men dette er visstnok bare en skjønnhetsfeil.
Så inn i hallen og opp på bukken: – Ikke noen europeer, dette, er hans kommentar til det totale fravær av oljesvetting. Han finner litt slark i foringene på de nedre bærearmene i bakstillingen, men de må ikke byttes ennå. Bakre eksospotte har en lekkasje. Punktum – bortsett fra slitte fordekk, og en del merknader på det kosmetiske plan. Høyre speilhus har en lakkskade. Panseret og venstre side er fagmessig omlakkert. Plastlisten ved venstre hjulbue foran er løs. Bilens underside bærer lite tegn på rust. Den kompliserte multilink-forstillingen er i orden, men reparasjoner kan bli dyre når den slites etter et par hundre tusen kilometer.
– Bilen er god, og prisen helt OK, er Opheims klare dom.
En praktiker
Sport Utility Vehicle er noe helt annet enn en sportsbil. I CR-V får du riktignok med deg utstyret ut på sportsaktiviteter, men kjøreegenskapene er langt fra sporty. Normalt drar bilen på forhjulene. Bakhjulsdriften slår inn når det trengs, og ved litt brutal kjøring merkes det godt. Men den kommer seg fram på vanskelige veier, og bakkeklaringen er større enn på en vanlig personbil. CR-V egner seg ikke til terrengkjøring, den mangler sperrer og reduksjonsgear.
Fører og passasjerer sitter høyt med god oversikt. Lange førere ønsker bedre lårstøtte. Betjeningen krever lite hodebry. Pusserhendelen må dessverre vris, altså må hånda løftes fra rattet. Stegene på automatens gearvelger sitter tett og krever finfølelse.
Med sine 128 hestekrefter er to-liters VTEC-motoren med variable ventiltider et klart plusspunkt. Den er kjapp og sterk, og går stille og pent i norsk fart. Forbikjøring 70–100 km/t går på 6,9 sekunder med spaken i Drive. Den manuelle bruker 6,0 sekunder i tredje gear, 8,4 i fjerde og 12,2 i femte.
Baksetet har god plass, og atkomsten går lett gjennom de høye dørene. Bagasjerommet er nokså lavt, og den delte bakluken har sine ulemper. Småtteri kan lettvint tas ut og inn gjennom bakruten, men nedre del svinger ut til siden, en ulempe når det kjøres med henger. Og glem sykkelstativ på hengerkula.
I 2002 kom ny generasjon CR-V etter samme oppskrift. Den har større bagasjerom, mer presise kjøreegenskaper og oppgradert motor med 150 hester. Størrelse og stil ble beholdt, og salget for til værs igjen. Never change a winning team.