-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slitesterk og kjøreglad
Mazda CX-5 var i flere år en vinner på det norske SUV-markedet. Nå kan den være det samme på bruktmarkedet.
Først publisert i Bil 6 - 2017.
Dette førte til at CX-5 var Norges mest solgte SUV i både 2013 og 2014 – og på tredjeplass i 2015. Inntoget av hybrider i SUV-klassen – de fire mest solgte SUV-ene i år er tilgjengelig som hybrider – har pushet CX-5 lengre ned på salgsstatistikken, men de gode årene gjør at det er rikelig å finne på bruktmarkedet.
De tidlige bilene som dukket opp på markedet er ute av nybilgaranti nå, siden de kom i 2012. Men mange biler der ute har fortsatt litt igjen av garantitiden. Det kan være prutningsgrunnlag, og et tips kan også være å ta en garantitest av bilen. Kanskje er det en del småplukk forhandleren må fikse før den magiske fem-års-grensen nås.
Ikke overraskende, er det diesel det er mest av på bruktmarkedet. Mazdas 2,2-liters-diesel med 150 hestekrefter er et trivelig bekjentskap. Sterk og god, og passelig lite tørst. De aller fleste valgte samtidig automat, og firehjulsdrift er nesten et må-ha på en slik bil.
Derfor er kombinasjonen automat, 4x4 og diesel den du oftest møter på der ute i bruktbiljakten. Men du trenger ikke lete langt for å finne en bensinvariant heller. Kanskje er du redd for dieselforbud, eller du kjører stort sett bare småturer – eller kanskje er du bare dieselkakkelallergisk? Alle disse er gode grunner for å gå for en bensinmotor.
Mye utstyr
Med en total bestand på over 15.000 biler i Norge (det er totalt tatt inn 16.349 CX-5-er, nye og brukte siden 2012), bør det være gode muligheter for å finne en du liker.
Jo nyere bil, jo mer snacks finner du på utstyrsfronten.
En 2016-modell kan gjerne ha både bi-xenon, ryggekamera, navigasjon og DAB-radio (akkurat det siste punktet er verdt å sjekke, særlig for bruktimporterte biler!) – men allerede ved introduksjon var CX-5 en velutstyrt bil.
Optimum het det øverste utstyrsnivået, og veldig mange valgte å gå for det. Skinnseter, cruise control og head-up display er ting som kan være kjekt å ha – for andre er det viktigere med hengerfeste.
For den sistnevnte gruppe kan det være på sin plass å nevne at CX-5 kan trekke 1800 kilo med 160-hesters og 192-hesters bensin og 2000 kilo med 2,2-liters diesel – uavhengig om bilen har 4x4 og automat eller ei.
CX-5 har forøvrig et ryddig og oversiktlig interiør, og bagasjerommet er blant de bedre i klassen.
Meget god kvalitet
Den store eierundersøkelsen til britiske Auto Express, Driver Power, forteller også om veldig fornøyde CX-5-eiere. Hele 93,36 prosent score får bilen i pålitelighet, og 91,38 prosent for byggekvalitet.
Dermed er det de vanlige tingene som gjelder for alle bruktbiler som blir sjekklista for en CX-5. Har den servicehistorikk (ikke vær redd for stempel fra frittstående verksteder!), er karosseriet helt og fritt for skjemmende skraper eller flekker, bremser bilen stabilt fra høy fart, fungerer all elektronikken …
–
Dette skrev vi:
BilNorge.no 28.11.2011:
Bil 2/3 2013:
–
Fakta
Motor
Effekt
Drivlinje
Forbruk
2
Bagasjerom
Fart
Bakkeklaring