-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fiesta: Liten og enkel klassiker
Småbiler er etterspurt som bruktbil og Fords populære Fiesta er ikke noe unntak.

Først publisert i BIL 5 - 1998.
Dagens Fiesta ble lansert i 1996 og er en omfattende oppdatering av 1989-modellen. Karosseri, motor, hjuloppheng og fjæring ble skiftet ut
for å bringe den opp på nivå med mer moderne konkurrenter. Men skal du handle brukt Fiesta, er det mer sannsynlig at du støter på det som nå heter Fiesta Classic. Den ble som sagt lansert i 1989, men fikk en liten ansiktsløftning i 1991.
Fiesta Classic har en rommelig kupé hvor voksne sitter godt også i baksetet, så lenge ryggen deres ikke er alt for lang. Men det kan bli vanskelig å få med seg bagasjen til fire mennesker med et bagasjerommet på snaue 250 liter.
Klassisk småbil
Fiesta fås både med tre og fem dører. I 3-dørs utgaven er det bare ryggen på forsetene som vipper frem. Derfor kan det være litt trangt å komme seg på plass bak hvis forsetene er skjøvet langt tilbake. Standardutstyret i Fiesta har aldri vært overdådig, men kunden kunne be om servostyring, ABS, metallic lakk m.m. Kollisjonsputer kom i 1994. Fiestaen er for øvrig såpass lett på rattet at servostyring ikke er noe stort savn.
Under panseret finner man enten en 1,1-liter på 50 hk, 1,3-liter på 60 hk eller en 1,4-liter på 71 hk. Man fikk også en "nesten-GTI" i form av XR2i med en 1,6-liter på 104 hk. Den gjør unna 0-100 km/t på 10 sekunder. Den samme fartsøkning bruker 1,1-literen 18 sekunder på. Sistnevnte føles likevel kvikk nok når du er alene i bilen. Det hjelper nemlig at bilen ikke veier mer enn 830 kg. Men skal du kjøre ofte med passasjerer og last, er 1,4-literen absolutt å anbefale.
Da Bil testet 1.1 CL i 1989, fikk kjøreegenskaper, komfort, praktiske løsninger og en rommelig kupé testlaget til å smile. Høyt støynivå, spesielt fra dekkene, trakk geipen ned.
Ford med feil
Vi har tatt med oss en 1991-modell Fiesta 1.1 til NAFs teststasjon på Ulven i Oslo for å se nærmere på Fordens sterke og svake sider. Test-Fiestaen nærmet seg 100.000 kjørte kilometer, og har hatt to eiere. Teknikeren hos NAF fant fort en del vanlige Fiesta-feil på bilen. Bremsene tok ujevnt, det var rustet hull i eksosanlegget og styringen gikk ujevnt på grunn av skade på tannstaget. Det siste skyldes nok en liten smell i høyresiden foran. Ikke uvanlig for biler som kjøres mest i tett bytrafikk. Rusten hadde også begynt å sette seg under bakre del av bilen, selv om det ennå ikke var alvorlig.
I følge NAFs bruktbilundersøkelse har Fiesta gjennomsnittlig med feil, men det er store variasjoner mellom modellene. Derfor er det viktig å kontrollere bilen godt før du slår til. Alt vedrørende bremsene kan være slitt eller belemret med feil. Småbiler kjøres ikke så langt på ett år, men holder ofte til i byer. Hyppig start og mye småkjøring over trikkeskinner og brostein tar på motor, drivverk og fjæring. Styrestag og hjullagre er derfor ofte slitt. Oljeforbruket kan også være høyt på grunn av slitte ventiltetninger. Gearkassen kan være slitt, for de minste motorene krever flittig bruk av gearspaken for å holde farten oppe.
Siden rustbeskyttelsen ikke er den beste på alle modeller, er det viktig å ta en ekstra titt under bilen, spesielt bakre del.
Få biler
Det er ikke så enkelt å få tak i gode små biler til en fornuftig pris, heller ikke Fiesta. Spesielt småbiler rundt 100.000 kroner skal være vanskelig å oppdrive. Småbiler er ofte familens bil nummer to eller kjøpes av enslige (oftest kvinner). Bilene skifter derfor eier mindre ofte en større biler hvor firmakjøperne dominerer. En velholdt Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa, Toyota Starlet eller VW Polo holder seg derfor også svært godt i pris.