-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford Focus: Nå er det tid for brukte Focus
Ford lanserer ny Focus, da er det gunstig å vurdere brukt Focus. Mange av de som kjører Focus i dag ønsker å skifte til den nye modellen. Forhandlerne har større utvalg bruktbiler enn normalt. Og det betyr at prisene presses nedover og det er kjøpers marked.


Focus
Focus
Først publisert i BIL 7/8-2005.
Focus kom på markedet i 1999 som erstatter for Escort. Og bilen ble en av Norges mest populære biler – kjent for bredt modellprogram, romslighet og ikke minst masse kjøreglede.
Focus har langt mindre feil og mangler enn normalbilen. I NAFs Bruktbilrapport er Focus sammen med Toyota Corolla bilen i klassen med færrest feil og mangler.
Pass på
Mens mange opplevde Ford Escort som problembil, har det motsatte vært tilfelle med Focus. NAFs Bruktbilrapport påpeker at det er registrert mye problemer med forstilling og stabilitetsstag, samt med ladespenning og batteri. Det er et vanlig problem med mange biler som skal brukes i den krevende norske vinteren. Ofte kan man høre en klakkende lyd fra forstillingen og da er det tid å skifte stabilisatorstaget. Det koster rundt kr 2000 pr. side. Hjullager slites også raskere enn normalt.
Andre problemer kan være servopumpe som lekker og feil med sentrallåsen.
Sjekk bilen for rustangrep. Det gjelder særlig i underkant av dørene. Ford har utbedret mange biler på garantien og det har forekommet at de rett og slett har skiftet dørene.
Priser og tilbud
Focus holder seg godt i bruktpris – og det er godt utvalg biler. Mange ikke Ford-forhandlere hevder at Focus er tungsolgt – mens merkeforhandler hevder at kurante biler er det stor interesse for. Mest pågang er det etter stasjonsvogner med lav kjørelengde – mens det er få som vil ha biler med tre dører.
På www.bilnorge.no finner du flere hundre brukte Focus – i alle prisklasser og årsmodeller. Bilene er i alle fylker. Prisene varierer fra 120.000 til 200.000 kroner.
Det er biler med 1,6-liters motor som er mest populære. Biler med 1,4-liters motor er priset mer enn 10.000 kroner lavere enn biler med 1,6-liters motor.
* årsmodell 1999 har gjennomsnittpris på kr 130.000 for kombi med fem dører – og prisen på stasjonsvogner er kr 140.000. Prisene er for biler med 1,6-liters motor.
* For årsmodell 2000 er prisene for kombi på rundt kr 145.000 – og kr 155.000 for stasjonsvogn.
* Det er et betydelig prishopp fra årsmodell 2000 til 2001. Prisene øker med nesten 20.000 kroner og for en kombi ligger gjennomsnittprisene på rundt kr 160.000 til 165.000 – mens stasjonsvognen er priset fra kr 165.000 til kr 175.000. Dette er ettertraktede og ofte meget gode bruktbiler
* For årsmodell 2002 er prisene på kombi rundt kr 165.000 – mens stasjonsvogner koster i gjennomsnitt kr 180.000.