-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Ford Scorpio: Mye bil for lite penger
Ford Scorpio er mange bruktbilsjefers skrekk. Bilen er rett og slett ikke attraktiv som bruktbil.
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Ofte står bilene lenge før en kunde viser interesse. Resultatet er at Scorpio kan være mye bil for lite penger. Om det er en bil det er mulig å prute – så er det Ford Scorpio. Kanskje er det ikke underlig at prisene på nesten like brukte biler varierer enormt. Her er det kjøpers marked.
Pass på
Ford Scorpio kom på markedet i 1985, det skulle være Ford Europas prestisjebil. Bilen var en av de aller første med ABSbremser i klassen for vanlige biler. Før var det bare de dyreste luksusbilene som hadde slikt utstyr. I 1995 kom Scorpio i ny versjon og bilen ble ikke mer populær av den grunn – heller det motsatte.
Listen over feil på eldre Scorpio er stor og omfattende. NAF skriver i sin Bruktbilrapport om mye feil på kjølesystem og ikke minst med toppakninger. Det er mye feil på strømtilførsel, lading og batteri og stabilisatorstag foran. Også styringen bør sjekkes ekstra grundig. Andre klager over rust og at bensintanken lekker.
Svensk Bilprovning har i første rekke funnet masse feil på bremseslanger – særlig på nyere biler. Totalt måtte Svensk Bilprovning underkjenne hver fjerde Scorpio fra 1995. Et annet problem Svensk Bilprovning bemerker er dårlige hjullagre.
En fordel er det dog at Scorpio er en etter forholdene enkel bil å reparere. Bilen er teknisk ukomplisert.
Priser og tilbud
De fleste Scorpio selges mellom selger og kjøper. Bilforhandlere vegrer seg for å ta bilen i bytte. Scorpio dukker også ofte opp på bilauksjoner – men bilen regnes ikke som lettsolgt. Prisene varierer derfor enormt – særlig på sedan. Stasjonsvogna er mer populær.
For en bil fra 1993 ligger prisene på fra 30.000 til 50.000 kroner helt etter standard på bilen. Prisene går opp til 100.000 kroner for en bil fra 1997. Men det er store muligheter for pruting.
En Ford-forhandler har hatt en brukt Scorpio sedan i sort farge (av alle ting) stående i bruktbilhallen i flere måneder. Bilen har hatt null interessenter og forhandleren er nesten villig til å selge den for samme hvilken pris, dog er den for kostbar til å havne som russebil. Den ble tidligere kjørt av daglig leder, videresolgt til en venn av huset og er nå tilbake som ordinær bruktbil. Men kjøpere savnes.