-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford Scorpio: Mye bil for lite penger
Ford Scorpio er mange bruktbilsjefers skrekk. Bilen er rett og slett ikke attraktiv som bruktbil.


Scorpio
Scorpio
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Ofte står bilene lenge før en kunde viser interesse. Resultatet er at Scorpio kan være mye bil for lite penger. Om det er en bil det er mulig å prute – så er det Ford Scorpio. Kanskje er det ikke underlig at prisene på nesten like brukte biler varierer enormt. Her er det kjøpers marked.
Pass på
Ford Scorpio kom på markedet i 1985, det skulle være Ford Europas prestisjebil. Bilen var en av de aller første med ABSbremser i klassen for vanlige biler. Før var det bare de dyreste luksusbilene som hadde slikt utstyr. I 1995 kom Scorpio i ny versjon og bilen ble ikke mer populær av den grunn – heller det motsatte.
Listen over feil på eldre Scorpio er stor og omfattende. NAF skriver i sin Bruktbilrapport om mye feil på kjølesystem og ikke minst med toppakninger. Det er mye feil på strømtilførsel, lading og batteri og stabilisatorstag foran. Også styringen bør sjekkes ekstra grundig. Andre klager over rust og at bensintanken lekker.
Svensk Bilprovning har i første rekke funnet masse feil på bremseslanger – særlig på nyere biler. Totalt måtte Svensk Bilprovning underkjenne hver fjerde Scorpio fra 1995. Et annet problem Svensk Bilprovning bemerker er dårlige hjullagre.
En fordel er det dog at Scorpio er en etter forholdene enkel bil å reparere. Bilen er teknisk ukomplisert.
Priser og tilbud
De fleste Scorpio selges mellom selger og kjøper. Bilforhandlere vegrer seg for å ta bilen i bytte. Scorpio dukker også ofte opp på bilauksjoner – men bilen regnes ikke som lettsolgt. Prisene varierer derfor enormt – særlig på sedan. Stasjonsvogna er mer populær.
For en bil fra 1993 ligger prisene på fra 30.000 til 50.000 kroner helt etter standard på bilen. Prisene går opp til 100.000 kroner for en bil fra 1997. Men det er store muligheter for pruting.
En Ford-forhandler har hatt en brukt Scorpio sedan i sort farge (av alle ting) stående i bruktbilhallen i flere måneder. Bilen har hatt null interessenter og forhandleren er nesten villig til å selge den for samme hvilken pris, dog er den for kostbar til å havne som russebil. Den ble tidligere kjørt av daglig leder, videresolgt til en venn av huset og er nå tilbake som ordinær bruktbil. Men kjøpere savnes.