-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Skaderegister for bruktbiler: NAF vil ha grense på 50 000 kroner
Et nytt skaderegister for bil skal gjøre det tryggere å kjøpe bruktbil. Hvis bilen har blitt reparert for mer enn 50 000 kroner mener NAF at du som bruktbilkjøper skal få vite om det.
Hvor grensen skal gå for hvor stor skade en bil må ha hatt for å tas med i det kommende skaderegisteret er nå på høring.
Statens vegvesen har foreslått en grense på skader for enten 50 000, 75 000 eller 100 000 kroner.
– Vi mener biler med en skadetakst på 50 000 kroner eller mer bør inn i skaderegisteret. Det er en god og realistisk grense som gir en skikkelig trygghet for deg som skal kjøpe en brukt bil, sier Janne Pedersen, senior forbrukerrådgiver i NAF.
Må få opplyst om karosseriarbeid
I tillegg bør biler som har blitt overtatt av forsikringsselskapet eller har hatt minst 15 timers karosseriarbeid inkluderes. Da vil biler der skaden er så omfattende at det har tatt mye tid å gjøre utbedringen også bli registrert.
– Da kan du som bruktbilkjøper slå opp i registeret og få et riktig bilde av bilens skadehistorikk, sier Pedersen.
Skal sikre at alvorlige skader dokumenteres
Statens vegvesen regner med at rundt 8 prosent av biler med forsikringsskade blir inkludert i registeret hvis grensen går ved 50 000 kroner.
Hvis grensen settes høyere, frykter NAF at biler som har hatt omfattende skader kan selges videre uten at bilkjøperen får vite det. Disse bilene kan i dag bli solgt i flere ledd, uten at partene vet om skadene.
– Hele poenget er å holde trafikkfarlige biler borte fra veiene og utenfor bruktbilmarkedet. Da kan du ikke legge listen så høyt at biler med store skader ikke blir registrert i skaderegisteret, sier Pedersen.
Innspillene er gitt i NAFs svar til høringen, som har frist 1.mars.
Bra for både kjøper og selger
I dag er bruktbilkjøp på klagetoppen hos NAF og Forbrukerrådet.
NAF mener at et skaderegister er til fordel for både kjøperen og selgeren fordi det sikrer at riktig informasjon om bilen kommer frem.
– Når kortene er lagt på bordet før avtalen inngås, er det mye mindre sjanse for at det blir konflikt i etterkant, påpeker Janne Pedersen. – Et skaderegister vil gi et mer realistisk oppgjør. Det er til fordel for begge parter, fortsetter hun.