-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Renault Laguna: Stor bil til lav pris
Aldri har tilbudet vært større, og mange forhandlere har alt for mange brukte biler til salgs.


Renault Laguna
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Det gjelder særlig tre år gamle biler – årsmodell 2002 som ble solgt som firmabil og nå er kommet i retur etter tre års leasingavtale. Det har vært stort verditap på disse bilene, og derfor er det mulig nå å finne gode biler til lave priser. Det er nemlig tydelig prispress og kjøpers marked der prisene kan diskuteres. Gå inn på www.bilnorge.no og se på bruktbiler – og du finner enormt mange Laguna.
Lavest pris er det på Laguna sedan (5-dørs kombi) da stasjonsvogna er meget ettertraktet. Diesel er også mer etterspurt – og vanskeligere å finne i bruktmarkedet. Laguna kom som et frisk pust fra Renault og modellen har løftet statusen for merket. Bilen ble lansert som kombi i 1994 og året etter kom stasjonsvogna. Det er denne som ble mest populær. I første fase var det bare en prisforskjell på 7000 kroner mellom sedan og stasjonsvogna, men i bruktmarkedet er det større prisforskjell.
Litt svak motor
Komforten i Laguna er strålende og bilen har meget god kvalitet. NAFs Bruktbilrapport gir ikke bilen flere feil enn andre like gamle biler. Det mange eiere klager på er at 90-hesters motoren kan virke litt svak. Det gjelder særlig stasjonsvogna når den får en del last.
Mange klager også over at Laguna er vanskelig å selge som bruktbil. Bilen virker ikke attraktiv i bruktmarkedet og mange har forsøkt i måneder å annonsere bil for salg uten at de lykkes. Mange ikke-Renault forhandlere vegrer seg for å ta Laguna i innbytte.
Ikke mye rust
I gamle dager var det gjerne slik at franske biler var kraftig utsatt for rustangrep. Det er ikke tilfellet med Laguna som faktisk roses for lite rustangrep.
Pass på
Bremseslanger og bremsepumper er et svakt punkt og bør ekstra grundig sjekkes. Slanger gjelder særlig for eldre modeller. Det er også viktig å sjekke bremsebelegget og bremseventiler.
Kjølesystemet har også mange eiere klaget over – at bilen ikke blir skikkelig varm om vinteren.
Låser og beslag er et tilbakevendende problem på mange biler. Laguna har moderne låsesystem som må sjekkes. Det samme at vinduene går lett opp og ned (særlig elektriske vinduer).
Eksosanlegg med katalysator bør sjekkes. Det er dyrt å skifte.
På eldre biler har det vært en del oljelekkasje.
Priser og tilbud
Renault Laguna er en bil der kjøperen kan bestemme prisen. Markedet svømmer over av brukte biler og de ser ut til å være meget tungsolgte. Mange biler har hatt lang ståtid – det betyr ofte at selgeren er åpen for pruting.
Dette er gjennomsnittpriser for biler inkludert reg.-avgift: