Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Sterk kollisjonstest
SLK oppnådde fire av fem stjerner i NCAPcrashtesten i 2002.”Meget sterk både i frontog sidekollisjon”, lød dommen. I frontsmellen ble den testet med taket nede, for å sjekke “worst case”. Den lange fronten absorberer mye. Kabinen og dørene var nesten uskadd. Kollisjonsputer og belter reagerte nokså hardt, med en viss fare for brystskade. Deformasjon i fotrommet betyr fare for førerens legger og føtter. Ved rundkast er selvsagt en åpen bil farligere enn en lukket bil, men SLK har i det minste solide veltebøyler.
SLK hadde to puter i 1996, men fikk fire året etter. Antispinn, antiskrens og bremseassistent er på plass på nyere modeller.

SLK 1996
Motorer: 4 syl. 2.0/136 hk: 208 km/t. 0-100 km/t: 9,3 sek. 0,91 liter/mil.
4 syl. 2.3/193 hk Kompressor: 231 km/t. 7,4 sek. 0,93 liter.
Lengde/bredde/høyde: 400/172/127 cm.
Akselavstand: 240 cm.
Bagasjevolum: 145–348 liter.
Egenvekt: 1195 - 1250 kg.

Fra år til år
1996: SLK 200 og SLK 230 Kompressor lanseres.
1997: Bremseassistent og fire kollisjonsputer.
1998: Antispinn (ASR) i grunnutstyret.
2000: SLK 200 Kompressor: 2.0/163 hk. 223 km/t. 8,2 sek. 0,96 liter/mil (SLK 200 utgår).
SLK 320: 6 syl. 3.2/218 hk. 245 km/t. 6,9 sek. 1,11 liter.
SLK 230 Kompressor øker fra 193 til 197 hk. 6-trinns gearkasse. Endret front. Bedre seter.
2001: SLK 32 AMG: 3.2/354 hk. 250 km/t. 5,2 sek. 1,13 liter mil.

Powered by Labrador CMS