Sjekkliste

Publisert

Testen

Motor
Bra kvalitet og ikke dyrt vedlikehold. Mest ettertraktet er dieselmotor.

Fjæring/chassis
Hør nøye etter eventuelle mislyder ved akselerasjon eller motorbrems.
På biler som er kjørt langt kan det være aktuelt å bytte hjullager. Sjekk også bærearmer på biler som er kjørt langt.

Eksteriør
Se etter lakkskader og eventuelle skader under dørene. Det er ofte et sted det blir skader ved terrengkjøring. Sjekk at alle lys fungerer, også kontakten ved hengerfestet.

Bremser
God kvalitet – men sjekk om bilen har stor kjørelengde. Bremsene blir ekstra slitt om bilen er kjørt mye med henger.

Gear
RAV4s svakeste punkt er gear og overføring. Ulyd fra gearkassen kommer ofte av synkroniseringen som er dårlig. Mange som kjører RAV4 med henger slurer ved igangstart og det sliter på bilen.

Dekk og felg
Mange biler har mindre rustdannelse på felgene. RAV4 leveres med “helårsdekk som viser seg ikke å være gode nok på norske vinterveier. Bilen må derfor ha egne gode vinterdekk. Sjekk dekk og felger for skader.

Rust
Er bilen brukt mye i terrenget - sjekk rundt hjulkassene. Se også rundt bagasjeluken (særlig i nedkant)

Interiør
Mange av bilene er hardt brukt - så sjekk grundig innvendig. Se under seter, og alle sikkerhetsbeltene må fungere. Mange biler savner sikkerhetsbelte for midtplassen bak.

Powered by Labrador CMS