ENDELIG BILMESSE: En av de 11 utstillingshallene i Heyzel-komplekset, som huser bilmessen i Brussel.

Bilutstillingen i Brussel åpner bil-året 2023

Brussel er step-in for Genève i år

Salon de l'Auto i Brussel feirer 100 år ved å være mer internasjonal og variert enn vanlig. Med Paris som var en skygge av seg selv og Genève avlyst, er det halvårets viktige messe i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Brussels bilmesse, som i år stenger sine dører søndag 22. januar, har lenge vært den ukjente store utstillingen, og ansett som i stor grad en relativt lokal affære.

Det til tross for besøkstall opptil over en halv million.

Paris-messen i oktober klarte ikke en gang 400.000 denne gangen - og var bare en skygge av seg selv, den som i sin storhetstid på 2000-tallet samlet over en million besøkende - riktignok over to hele uker på den tiden.

Men i år er det en del annerledes. Ikke bare er det hundreårsjubileum, men i og med at det store årlige vårtreffet i Genève er avlyst, påtar Brussel seg en mer internasjonal rolle enn vanlig - ikke minst ved at det i år var her Årets Bil i Europa-kåringen fant sted på pressedagen fredag 13. januar.

Der stakk elektriske Jeep Avenger av med seieren etter en avstemning som relativt raskt ikke var veldig spennende lenger etter hvert som det ene landet etter det andre ga toppscore eller i nærheten til Jeep-en, som dermed fikk trofeet for første gang i sin histoirie.

Avenger fikk 328 poeng foran VW ID. Buzz (241) og Nissan Ariya (211).

AVSTEMNING PÅ GANG: Det er nytt av året at kåringen av Årets Bil i Europa foregår i Brussel. Her telles stemmene opp på pressedagen, før bilutstillingen åpner for publikum.
OG VINNEREN ER: Jeep Avenger. For første gang ble merket, som lenge var synonymt med offroader - og er det i mange land fortsatt rent språkmessig - kåret til Årets Bil. Bilen deler elektrisk drivlinje og plattform med øvrige kompakte elbiler fra Stellantis og nærmeste slektning der er Peugeot e-2008.

Salon de l'Auto (fransk)/Autosalon (flamsk) er tradisjonelt både utstilling og salgsmesse, som bidrar til å forklare høye besøkstall. Men denne gangen var det et mye større antall premierer enn vanlig - som riktignok ikke alle sto klare på pressedagen.

Bildeserien nedenfor viser noen biler som viser variasjonen i det som ble vist.

Bildeserie:

Overblikk over en av messehallene i Brussel
Microlino - elektrisk sveitser etter Isetta-oppskrift
XEV Yoyo er en elektrisk mikrobil fra Hongkong. Rekkevidde: 15 mil, max 80 km/t.
XEV Yoyo er en elektrisk mikrobil fra Hongkong. Rekkevidde: 15 mil, max 80 km/t.
Maxus viser sin Mifa 9 - en ny, stor elektrisk flerbruksbil og et betydelig løft opp fra dagens Euniq 5 MPV.
Maxus Mifa 9
Endelig viser Lexus sin elbil, RZ - basert på samme teknologiske plattform som Toyota bZ4X og dermed også Subaru Solterra.
Lexus RZ
Toppsjef John Zhang i Seres Group (Chongqing Sokon Automobile Co. Ltd), under Europa-lanseringen av Seres 5.
CEO John Zhang annonserer prisene på Seres 5
Seres 5 ble Europa-lansert i Brussel. Den 471 centimeter lange elektriske SUVen kommer til Norge i mars, importert av Trond Sandven og hans selskap Autoisme, basert i Bergen.Batteripakker på 80 eller 90 kWt, rekkevidde (WLTP) 483 - 530 km, motoreffekt fra 300 til 585 hk.
Alfa Romeo Tonale ble vist som ladbar hybrid med en 1,3-liters bensinmotor pluss elmotor, en oppgitt el-rekkevidde på 8 mil og en systemeffekt på 280 hk.
Alpine 110R er ekstremversjonen av A110 - en rendyrket sportsbil som visstnok greier seg meget bra med 300 hk fra sin 1,8-liters turbomotor.
Alpine A 110 GT
Alpine Alpenglow
Alpine Alpenglow er en hydrogendrevet konseptbil. Mest for show, tenker vi.
Finalistene til kåringen av Årets Bil i Europa står linet opp fra morgenen av på pressedagen i Hall 9.
BENSIN! Dodge Challenger Jailbreak med over 800 hk
Dodge Challenger Jailbreak
Hyperbilen fra Rimac, Nevera, med sine 1914 hester og 0 - 100 på under to sekunder importeres til Belgia av D'Ieteren, som er det belgiske svaret på Møller Mobility Group, men med et større utvalg merker.
Renault 4EVER Trophy - konseptbil og forløper for en kommende elbil - som nok blir litt mer moderat i formgivningen.
Renault 4EVER Trophy - konseptbil og forløper for en kommende elbil - som nok blir litt mer moderat i formgivningen.
Renautl 4EVER Trophy
Mini Aceman - konseptbil
Mini Aceman - konseptbil
McLaren Artura, hybrid superbil med 680 hk.
Nye Mercedes-Maybach S-klasse
Mercedes-Maybach S-klasse
Renault Austral. En fullhybrid som faktisk vurderes importert til Norge av RBI AS.
Renault 5 Electrique - prototype
Aston Marin DBX 707
Lotus viste ikke bare el-SUV-en Eletre, men også den mer tradisjonelle (i Lotus-forstand), Emira, med sin V6-motor hentet fra Toyotas hyller.
Maserati MC20 Fuoriserie Cielo
Lamborghini - før og nå ... En Huracán Sterrato i front og en 350 GT fra 1963 som titter over skulderen på den.
Ford Bronco har europapremiere i Brussel og vekker nok til live nostalgiske følelser hos gamle fans av den amerikanske offroader-gullalderen.
DS e-Tense Performance - med 815 elektriske hestekrefter
Vinneren kan tre frem...
DFSK Fengon 500 er en kineser det selges en elektrisk variant av i Norge under navnet Seres 3. Men denne går altså på bensin.
Europapremiere på kinesiske BAIC X55 og, nei - denne er ikke elektrisk, men går på bensin. Designer: En ikke ukjent Walter de Silva, ex VW og før det Alfa Romeo.
Dacia har hatt suksess i Europa de seneste årene og tillater seg nå å gjøre nye ting med denne konseptbilen, Manifesto.
Renault overrasket med denne visjonen av en fremtidig ny, og selvsagt elektrisk, Scénic.
Peugeot 9X8 er løpsbilen fra løvemerket, som deltar i årets WEC-serie (World Endurance Championship). Det er en hybrid med en 2,6-liters bensinmotor på 680 hk pluss elmotor på 200 kW (272 hk) og firehjulsdrift.
Maserati Grecale Folgore, premiere på den elektriske versjonen av Maseratis kompakte crossover-SUV, som ble lansert i fjor.
Bilmesser engasjerer...
SsangYong er også tilstede i Brussel med elbilen sin, Korando e-Motion. 34 mil rekkevidde er snaut i dag.



Powered by Labrador CMS