-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">ENDELIG BILMESSE: </span>En av de 11 utstillingshallene i Heyzel-komplekset, som huser bilmessen i Brussel.](https://image.bilnorge.no/4037534.webp?imageId=4037534&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=94.51&width=960&height=606&format=jpg)
Bilutstillingen i Brussel åpner bil-året 2023
Brussel er step-in for Genève i år
Salon de l'Auto i Brussel feirer 100 år ved å være mer internasjonal og variert enn vanlig. Med Paris som var en skygge av seg selv og Genève avlyst, er det halvårets viktige messe i Europa.
Brussels bilmesse, som i år stenger sine dører søndag 22. januar, har lenge vært den ukjente store utstillingen, og ansett som i stor grad en relativt lokal affære.
Det til tross for besøkstall opptil over en halv million.
Paris-messen i oktober klarte ikke en gang 400.000 denne gangen - og var bare en skygge av seg selv, den som i sin storhetstid på 2000-tallet samlet over en million besøkende - riktignok over to hele uker på den tiden.
Men i år er det en del annerledes. Ikke bare er det hundreårsjubileum, men i og med at det store årlige vårtreffet i Genève er avlyst, påtar Brussel seg en mer internasjonal rolle enn vanlig - ikke minst ved at det i år var her Årets Bil i Europa-kåringen fant sted på pressedagen fredag 13. januar.
Der stakk elektriske Jeep Avenger av med seieren etter en avstemning som relativt raskt ikke var veldig spennende lenger etter hvert som det ene landet etter det andre ga toppscore eller i nærheten til Jeep-en, som dermed fikk trofeet for første gang i sin histoirie.
Avenger fikk 328 poeng foran VW ID. Buzz (241) og Nissan Ariya (211).
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">AVSTEMNING PÅ GANG:</span> Det er nytt av året at kåringen av Årets Bil i Europa foregår i Brussel. Her telles stemmene opp på pressedagen, før bilutstillingen åpner for publikum.](https://image.bilnorge.no/4037458.webp?imageId=4037458&width=960&height=548&format=jpg)
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">OG VINNEREN ER:</span> Jeep Avenger. For første gang ble merket, som lenge var synonymt med offroader - og er det i mange land fortsatt rent språkmessig - kåret til Årets Bil. Bilen deler elektrisk drivlinje og plattform med øvrige kompakte elbiler fra Stellantis og nærmeste slektning der er Peugeot e-2008.](https://image.bilnorge.no/4037464.webp?imageId=4037464&width=960&height=548&format=jpg)
Salon de l'Auto (fransk)/Autosalon (flamsk) er tradisjonelt både utstilling og salgsmesse, som bidrar til å forklare høye besøkstall. Men denne gangen var det et mye større antall premierer enn vanlig - som riktignok ikke alle sto klare på pressedagen.
Bildeserien nedenfor viser noen biler som viser variasjonen i det som ble vist.