Subaru BRZ tS
Subaru BRZ tS

Subaru BRZ tS
Subaru BRZ tS

Subaru BRZ tS
Subaru BRZ tS

Subaru WRX Type RA
Subaru WRX Type RA

Subaru WRX Type RA
Subaru WRX Type RA

Subaru WRX Type RA
Subaru WRX Type RA

To spreke fra Subaru STI

Subarus avdeling for trimming og motorsport, STI, lanserer to nye spesialmodeller i begrenset opplag på det amerikanske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Det dreier seg om WRX STI Type RA og BRZ tS, de to første STI-modeller som noensinne er lansert på det amerikanske kontinent.

Førstnevnte er en spesialutgave av WRX STI som markedsføres i Europa. I USA selges i dag kun den mer moderate WRX-utgaven uten STI i betegnelsen.

Den amerikanske STI-versjonen har lavere vekt gjennom bruk av karbonfiber i tak og bakvinge, samtidig som den får litt høyere effekt.

WRX STI Type RA henter ut 310 hester av den 2,5-liters turbo boxermotoren, 10 mer enn den europeiske utgaven. Maks dreiemoment er 393 Newtonmeter ved 4000 omdreininger (EU-utgaven har 407 Nm).

Den har en rekke detaljer som skiller seg fra en vanlig WRX, som store luftinntak, 19-tommers, gullfargede felger, Bilstein dempere og Brembo bremser rund baut.

Innomhus er den utstyrt med ratt i semsket skinn, Recaro bøtteseter, rød startknapp og en platte som forteller hvilket nummer den er av de 500 spesialutgavene.

BILTEST: Subaru WRX STI møter Volkswagen Golf-R

BRZ tS er stivet opp i forhold til den vanlige modellen, har 205 hestekrefter (5 ekstra) og et dreiemoment på 211 Newtonmeter (+ 6 Nm).

Også her er det spesialiteter som 18-tommers hjul med 215/40 dekk av typen Michelin Pilot Sport 4. Den har Sachs dempere mens Brembo tar seg av stoppegenskapene.

Vi har tidligere omtalt BRZ-modellen i forbindelse med Tokyo Auto Salon, og vi har nylig vist spionbilder av en nærmest umaskert modell under testing i USA.

Begge modellene skal bygges i 500 eksklusive eksemplarer og kommer på det amerikanske markedet i første kvartal 2018.

Så er dette noe norske Subaru-entusiaster kan se frem til?

– Modellene kommer foreløpig ikke til Europa og Norge, men det er jo lov å håpe på at det kan endre seg, sier Subarus norske informasjonsdirektør, Stian Thrane.

Powered by Labrador CMS