Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne
Buick Lucerne

Nytt håp fra Buick

Det er lenge siden Buick kom med en ny modell med V8-motor under panseret. I Chicago skjedde det, Lucerne het den og den kommer i butikkene til sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Kall gjerne den nye Buicken merkets flaggskip. GM har lenge forsøkt å presentere Buick som ”luksus du har råd til”. Færre og færre virker det som, har råd til det, eller vil ha slik luksus. Nå er det bare så vidt årsvolumet er over 300.000 enheter, og det ramlet med 8 prosent i fjor.

Selvfølgelig er det ingen som sier det, men en rekke mennesker tror at Lucerne (Kan noen tenke seg en mer spennende by? Kan noen tenke seg et mer spennende navn for en bil?) og LaCrosse som ble introdusert i fjor, vil bestemme om Buick også skal bli en ny Oldsmobile. Ikke noe mer enn en gravstein.

La Crosse skulle erstatte Century og Regal – så langt uten å ha gjort noe stort inntrykk, mens Lucerne skal erstatte LeSabre og Park Avenue.

V6 eller V8
Spesifikasjonene til Lucerne er kompetente. Standard er V6 motor på 195 hester, men et meget attraktivt tilbud er 32-ventilers V-åtteren, 4,6 liter og doble overliggere, på 275 hester. Chassiset er faktisk litt Corvette, med GMs fantastiske magnetstyrte dempere, koblet til StabiliTrak, selskapets stabilitetskontrollsystem.

Men vi snakker fremdeles forhjulsdrift, at Buick snart skal få en stor modell med bakhjulsdrift (i følge GMs USA-sjef Gary Cowger på Chicago-pressekonferansen) er en mager trøst for alle Buick tradisjonalistene.

Inne i bilen skal de ha det bra. Varme- og ventilerte seter, Harman Kardon ni høyttalers 245 Watt system, fjernkontroll av starteren og det glupe HotShot-systemet fra Microheat som kjapt varmer spylervæsken og som skaffer deg en frontrute klarere enn du ante var mulig.

Powered by Labrador CMS