Buick Electra-X SUV

El-Buick tvilling fra Kina

Det er ikke lenge siden vi viste Villkatten, den elektriske fremtids-Buicken, på disse sider. Her kommer en annen el-Buick. Denne gang fra Kina og forholdsvis uavhengig av Detroit.

Publisert

Buick har en egen standing i Kina, bare hør:

Fire av fem nye Buicker ble solgt i Kina. Det vil si 80 prosent! Nesten en tredel av GMs salg i Kina hadde Buick-logoen. Og to tredeler av de Buickene som selges i Kina er bygget eksklusivt for dette markedet og finnes ingen andre steder.

Det er nesten rart PATAC – Pan Asia Technical Automotive Center som de driver sammen med samarbeidspartneren SAIC – har tid til å drive med noe annet enn å kjerne ut den ene bestselgende produksjonsbilen etter den andre.

Men det har de. Se bare på denne ferske – de kaller den SUV – modellen som de har hentet det gode gamle modellnavnet Electra til.

Tenk å ha et slikt navn på slektstreet når man skal ut på el-veien.

Electra-X SUV er åpenbart så ned på jorden at det er opplagt at kommende produksjonsmodeller vil hente mye herfra. Sannsynligvis står de allerede i kulissene og venter på å komme frem, og sannsynligvis ble konseptbilen utviklet samtidig med dem, slik at slektskapet skal bli åpenbart med en gang.

Det kunne man ikke akkurat si om de gamle konseptbilen fra 2018 – Enspire. Jeg tror ikke den «enspired» noe som helst. Dessuten var det den bilen som lovet oss elbil-offensiven fra Buick/Kina – som vi ennå ikke har sett noe til, men som altså Electra skal innlede.

Det er en viss grunn til å tro på det denne gangen – det finnes vel ikke noen andre utveier?

Fem nye batterielektriske modeller innen 2025 blir Kina lovet, en av dem kan være en ny GS8 Century van-type bil som ble vist på den virtuelle scenen da Electra debuterte.

Samtidig dukket det opp et bilde av plattformen som ser ut som GMs unisex Ultium batterielektriske arkitektur.

Jeg har ingen data på denne bilen, men den ser i hvert fall såpass lav ut at jeg regner med en produksjonsutgave som blir litt høyere.

Fasongen kan den gjerne for meg beholde når den blir katalogmodell, inklusive de oppblåste hjulbuene, den store kjeften og den forholdsvis beskjedne grafikken som lysene og den grå/svarte aksenten på bunnen danner rundt hele bilen.

Dessverre blir det nok tatt en tomme eller to av dekkene, det vil kunne ødelegge litt av måten den fremstår på nå, men skitt au. Førsteklasses utgangspunkt.

Fire separate seter og en ‘flytende’ midtkonsoll er kanskje i meste laget for en produksjonsbil, men mange av de minimalistiske trekkene burde kunne overleve. Berøringskontakter skjult under stoff-trekket for eksempel – det ser nemlig ikke ut som om den obligatoriske skjermen er plassert slik at den kan være særlig nyttig som berøringsskjerm.

30-tommers sak, foran føreren med en 6k oppløsning og med en pixeltetthet omtrent som øyet hos en 18-åring.

5G selvfølgelig og en Snapdragon 8155 som blant mye annet kan sørge for kjappe OTA oppdateringer. Det er også bygget opp et bibliotek for stemmekontroll av 50 scenarier, som du selvfølgelig kan skreddersy selv.

Og den nye logoen, også her.

Powered by Labrador CMS