-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas viktigste nykommer
bZ4X er Toyotas første batterielektriske bil. Den er uhyre viktig for Toyota, kommer til å bli en storselger i Norge i kraft av Toyotas posisjon og er en bra elbil, men flytter ingen viktige grenser.
Det hevdes at sen ankomst til festen betinger at det som medbringes vekker oppsikt om man vil bli lagt merke til. Toyota lanserer sin første volumbygde elbil elleve år etter at Nissan slapp Leaf, men oppsikt skal det godt gjøres å vekke med bZ4X som Norges-lanseres 22. juni.
Likevel blir bZ4X Toyotas viktigste på svært mange år. Ifølge informasjonssjef Espen Olsen har Toyota aldri mottatt flere forhåndsbestillinger på en enkelt modell hvilket betyr at bZ4X i prinsippet er utsolgt i år. Toyota regner med å utlevere mellom 3000 og 4000 biler innen 2022 blir til 2023.
– Vi skulle naturligvis ønsket oss flere biler, sukker Olsen, men bekrefter at Norge tilgodeses og får flest biler av de europeiske landene i år.
Pris opp 25.000 kroner
Nye bestillinger legges inn fra og med oktober-produksjonen med levering neste år. Samtidig økes farten på maksimal hjemmeladefart fra 6,6 til 11 kW, men medaljens bakside inneholder prisøkning på samtlige modeller med 25.000 kroner, slik at de to mest etterspurte variantene av bZ4X, Ececutive AWD og Ececutive Bitone AWD heretter koster 522.000/542.000 kroner før frakt, levering og serviceavtale.
For dem som vil ha 3-årig serviceavtale inkludert legges nye 11.500 kroner på prisen.
Olsen sier at 90 prosent av kundene så langt har valgt serviceavtale, 85 prosent AWD og 15 prosent FWD.
Dette er nøkkeldata for bZ4X:
- El-SUV på størrelse med populære Rav4.
- Forhjulsdrift – 208 hk.
- Rekkevidde 18/20 tommer hjul: 516-436 km.
- 15 % har så langt valgt 2WD.
- Firehjulsdrift – 218 hk.
- Rekkevidde 18/20 tommer hjul: 470-411 km.
- 85 % har så langt valgt 4WD.
- Batteri: 71,4 kWt.
- DC-lading: 150 kW.
- AC-lading: 6,6 kW/11 kW.
- Batterigaranti: 70 % etter10 år/1 mill km-
- Tilhengervekt 750 kg.
- Vadedybde: 50 cm.
- Ikke skipose.
- Laster på taket.
- Rundt 60 prosent av kundene eier en Toyota.
- Leverer 3000-4000 biler i år.
Som Toyotaer flest er bZ4X lett å like, ganske komfortabel, avgir overraskende lite hjulstøy og passe morsom å ha med å gjøre på underholdende veier. Med 4x4 og 109 hk på hver aksel (sum 218 hk / 337 Nm) er den to tonn tunge bilen langt fra blant klassens raskeste, men rask nok ved å ta seg til 100 km/t på 6,9 sekunder.
2WD-varianten med 204 hk og drøyt halvsekundet langsommere til 100 står for 15 prosent av forhåndssalgene.
Foran sitter de fleste godt, og selv om sittehøyden i baksetet kunne vært løftet litt, er det først og fremst muligheten til å kunne stikke føttene under forstolene Toyota bør se nærmere på.
Lav tilhengervekt
El-varianten av TNGA-plattformen gir helt flatt gulv og batteripakken befinner seg mellom akslene. Det åpner for et ganske stort og lettlastet bagasjerom (452 liter) før seteryggene legges ned í splitt 40/60 UTEN skiluke.
Til gjengjeld laster bilen slikt på taket, men trekker bare 750 kg etter tilhengerkroken. Her kunne Toyota med fordel lagt på noen hundre kilo.
Under bagasjeromsgulvet er det ikke bare plass til ladekablene, men også bagasjeromsdekselet. Bilen har ikke frunk.
Det ganske spesielle dashbordet inkluderer instrumentskjerm plassert over rattet (idé rappet fra Peugeot?) og overflødiggjør behovet for headupdisplay.
Kjekt med fysiske knapper i bunnen av den store, sentermonterte infotainmentskjermen.
Huff til svart midtkonsoll-lakk
I sum framstår førermiljøet både som annerledes og svært funksjonelt, men skjemmes – etter min mening – av det pianosvartlakkerte plastpartiet på midtkonsollene.
Heldigvis beveger de fleste bilprodusenter seg bort fra dette lettoppripelige plastmaterialet. Se bare hvor lekkert Mazda gjør førermiljøet i MX-30.
Flott at Toyota topper bZ4X-programmet med varme i frontruten, varme i baksetet og kjøling i forsetene. Dessuten fremheves bilens terrengegenskaper med opp- og nedkjøringskontroll.
Inntil 50 cm vadedybde (!) inkluderes før batteriet tar skade. Men som på alle elbiler ligger batteriet utsatt til under bilen, så vær forsiktig på underlag med skarpe steiner. Heller ikke bZ4X egner seg til terrengkjøring.
Ett batteri
Alle bZ4X som selges i Europa leveres med 71,4 kWt litium-ion batteripakke (utviklet av Panasonic sammen med Toyota). Maksimal DC ladefart oppgis til 150 kW. Under optimale forhold lover Toyota 0-80 prosent kapasitet på 30 minutter.
De første bilene til Norge lader hjemme på maksimalt 6,6 kW, men dette økes til 11 kW fra oktober-produksjonen.
Hjulstørrelse og rekkevidde
Toyota forsøker å være ærlige på hvordan hjulstørrelse påvirker rekkevidden som for 2WD oppgis til maksimalt 516 km når bilen utstyres med 18 tommer store hjul. Rekkevidden reduseres til 436 km med bredere 20-tommere.
For AWD-variantene er tilsvarende tall 470 ned til 411 km.
Levetidsgaranti på batteriet skiller Toyota fra konkurrentene. Der industristandard nå ligger på 8 år/160.000 km, gir like godt Toyota 10 års batterigaranti (70 prosent effekt) og strekker den til hele 1 million kilometer (!). Garantien betinger helsesjekk hos Toyota.
Samtidig sier garantien mer om generell levetid på elbilbatterier og at elbileiere i liten grad behøver å bekymre seg for at batteriene ikke holder bilens levetid.
Kilde: Produsent
* Ex frakt/levering/serviceavtale
** 18 tommer hjul
*** 18 - 20 tommer hjul
* Inkludert serviceavtale 3 år/45 000 km verd kr. 11 500.
Alle priser ex frakt/levering
Drivlinje | Varianter | Pris | Pris* |
2 WD | Active | Kr. 424 900 | Kr. 436 400 |
Active Tech | Kr. 468 900 | Kr. 480 400 | |
4 WD | Active | Kr. 452 000 | Kr. 463 500 |
Active Tech | Kr. 496 000 | Kr. 507 500 | |
Executive | Kr. 522 000 | Kr. 533 500 | |
Executive Bitone | Kr. 542 000 | Kr. 553 500 |
Pris AWD fra | Kr. 452 000* |
Pris testbil: | Kr. 522 000* |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 109 hk |
Motor bak | 109 hk |
Samlet ytelse | 218 hk/337 Nm |
Batteri | 71,4 kWt |
Lading DC/AC | 150/11 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 6,9 sekuner |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | 15,9 kWt** |
Rekkevidde (WLTP) | 470 - 411 km*** |
Dimensjoner (L/B/H) | 469/186/165 cm |
Akselavstand | 285 cm |
Bilvekt | 1985 - 2 065 kg |
Bakkeklaring | 17,7 cm |
Tilhengervekt | 750 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 452 liter |
Garanti/km | 5 år/200 000 km |
Batterigaranti/km | 10 år/1 mill km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |