-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz C 200 4Matic
C-klasse har siden den ble lansert som 190 så langt tilbake som i 1982, utgjort en særdeles viktig pilar i modellprogrammet til Mercedes. Nå er neste generasjon her.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021
Mercedes C, 2022-modell med internkode W206, er så vidt på plass i Norge. Men bare med fossilmotor, som en forsmak på hva som er i vente.
Akkurat denne varianten heier ikke nordmenn på. Her ventes det på ladehybrid, og helst skal det være stasjonsvogn.
Hos Mercedes gjelder det å være ladbar. Bilutleveringene så langt i 2021 handler om 65 prosent elektriske biler mens drøyt 92 prosent av totalvolumet leveres med ladeledning.
Testbilen som eksponeres på disse sidene er en av 99 bensinbiler med Mercedes-logo som hadde rullet ut på norske veier ved inngangen til september i 2021. 99 av 6220 stjernebiler.
KOMFORTLØFT
La meg ikke dvele for lenge ved ladbart eller ikke, for 22-modellen av C-klasse, uansett drivlinje, handler først og fremst om et løft i komfort.
Naturligvis forsøkte Mercedes å korte inn på det kjøredynamiske forspranget til BMWs 3-serie, men landet likevel på komfortprioritering fordi kundene som velger C-klasse med standardmotorisering i stor grad gjør det for komfortens og velværets skyld.
Den litt slappe komfortfunksjonen i oppsettet passer til å cruise på gode veier hvor bilen nærmest tusler av sted av seg selv, men heldigvis strammer S og S+ innstillingene opp styringen såpass et C-klasse byr på underholdning der veien følger terrenget og ikke linjalen.
Oppgradering av interiøret består både i å understreke Mercedes-Benz som premium merke med detaljer som at høyden på hodestøttene kan justeres elektrisk (om det betales ekstra for det), men også å linke bilens infotainment-teknologi nærmere til S-klassen med større instrumentskjerm og betydelig større (11,9 tommer) midtkonsollskjerm.
MER PÅ SKJERM
Samtidig er skjermen senket under luftdysene så det blir vanskeligere å holde blikket på veien og samtidig se på skjermen. Borte er også styrehjulet på midtkonsollen hvorfra flere primærfunksjoner og så godt som alle sekundærfunksjoner i bilen kunne betjenes uten å flytte mer enn ett øye fra veien til skjermen.
Betjening av klimaanlegg ligger nå som skjermfunksjoner, og borte er det deilige volumhjulet for lydanlegget hvori Mercedes speilet at det ikke bare er økonomene som styrer bilutviklingen, men at ingeniører med nedarvet kvalitetssans fortsatt ble hørt på.
Jeg forstår at Mercedes gjør dette for å tiltrekke seg kjøpergrupper som måler livskvalitet i avstand til en aktiv skjerm og dens innhold, som synes det er kjekt å betale kinobilletter via «Mercedes me» hvor innlagte personlige data sikres med en fingeravtrykksleser, men om alle betjeningsvalgene i nye C-klasse fremmer trafikksikkerheten er jeg noe i tvil om.
STEMMESTYRING
I rettferdighetens navn skal jeg ikke unnlate å løfte fram at i andre generasjon MBUX forstår hjelperen norsk helt greit, og svært mange av bilens funksjoner aktiveres ved å si «Hei Mercedes» og deretter be hjelperen om det du vil ha utført.
Men fortsatt nekter tyskeren å fortelle vitser, og det er heller ikke flammefilm på skjermen og peisknitring i lydanlegget a la Tesla når du tar et lite veistopp. Til det ligger merkeseriøsiteten i tykke lag utenpå festepunktet for stjernen i grillen.
Joda, fortsatt kan det meste også betjenes fra styreflatene på rattet som i antall er økt fra to til fire på et ratt som er blitt enda tykkere (sukk!) i grepsonen.
LESER UNDERSKILT
Mercedes C-klasse selvkjører på nivå to. En av tilvalgspakkene gjør bilen i stand til ikke bare å lese trafikkskilt, men også å innrette bilen etter gjeldende fartsgrenser.
Den setter ned farten i svinger om lovlig fart er høyere enn bilen synes det bør kjøres, og den lot seg ikke lure av gammel skiltinformasjon i kartverket slik tilsvarende teknologi hos flere av konkurrentene har hatt en lei tendens til.
Og en liten detalj: bilen leste til og med underskilt som varslet at fartsreduksjonen lå noen hundre meter fram. Bravo!
Hybridiseringstvang for å tilfredsstille EUs utslippskrav har ikke bare resultert i at C-klassen kjører rimeligere (vårt gjennomsnittsforbruk over nesten 1000 km endte på 0,68 liter/mil), men den elektriske boostfunksjonen gir 20 hk ekstra og 200 Nm i skyv.
Effekten i den firesylindrede 1,5-literen som dukket opp i C-klasse for tre år siden har økt fra 184 til 204 hk.
100 KM REKKEVIDDE
Men ladehybriden med økt rekkevidde til rundt 100 WLTP-kilometer, 25,4 kWt batteripakke og hurtigladefunksjon, ser vi virkelig fram til fordi den vil være et reelt hverdagsmiljøalternativ til elbilene.
Også ved denne revisjonen vokste C-klasse litt i lengden, nå til 4,75 meter. Og akselavstanden ble lagt på et par centimeter, til 2,87 meter. C-klasse er med andre ord ingen liten bil, men jeg vet om langt kortere biler med mye bedre plass i baksetet både til hode og føtter.
Og prisen? Fra 593.900 som er 112.000 kroner mer enn C 200 4Matic bensin kostet for et drøyt år siden. Testbilpris: nær 810.000 kroner. Men igjen: C 200 4Matic bensin sedan er bare ventepølsen, og den som venter på noe hybrid som smaker enda bedre, må smøre seg med noen måneders tålmodighet.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
VI SYNES
Flottere C-klasse, men ladehybriden med 100 km rekkevidde er ikke her før sent i år.
Kilde: Produsenten/Vegvesenet * Inkl frakt/levering Oslo
Motor: | 1496 ccm, R4, bensin turbo |
Effekt/moment: | 204 hk/300 Nm |
Elmotor (boost): | 20 hk/200 Nm |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrifrt |
0-100 km/t: | 7,1 sek |
Toppfart: | 241 km |
Forbruk (oppgitt/målt): | 0,66/0,68 l/mil |
CO2/NOx: | 152 g/km - 19,3 mg/km |
Energiforbruk: | Ikke oppgitt |
Mål LxBxH: | 475/182/144 cm |
Akselavstand: | 287 cm |
Bakkeklaring: | Ikke oppgitt |
Bagasjerom: | 455 liter |
Egenvekt: | 1630 kg |
Tilhengervekt: | 1800 kg |
Euro NCAP: | Ikke testet |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 593.900* |
Pris testbil: | Kr. 809.729* |
Miljøklasse: | E |