Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 300e T Plug-i Hybrid - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Mercedes-Benz C 300e T Plug-in Hybrid med laaang rekkevidde

Mercedes-Benz dobler el-rekkevidden til rett over 100 km i ny, ladbar C-klasse, men du må fortsatt gi avkall på 4x4 og viktig bagasjeplass.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 3-2022

Når Mercedes-Benz nå er i ferd med å rulle ut stasjonsvognutgaven av femte generasjon C-klasse i Norge, som inkluderer et utvalg av de tradisjonelle bensin/dieselutgavene og en høybygd all-terrain-variant, står det C 300e på hekkluka på den sist ankomne og trolig mest aktuelle varianten: ladehybriden.

Til forskjell fra forgjengeren tømmes ikke batteriet etter 46 km, men strømmen varer for mange gjennom hele dagen og, litt avhengig av utstyr og dekkutrustning, skal bilen klare inntil 106 batterikilometer. Vår testbil var satt opp med 104.

82 kilometer

Så er det naturligvis slik at kjørestil og ikke minst utetemperatur påvirker rekkevidden, men med tanke på at gjennomsnittet av norske bileiere kjører et sted mellom 50 og 70 km om dagen, måtte jeg si meg fornøyd etter at fire batteritømminger endte med et gjennomsnitt på 82 km strømkilometer før turtelleren slo inn.

Så dukker naturligvis spørsmålet opp om ikke bilen med vognkortegenvekt henimot 2,2 tonn sluker bensin når batteristrømmen tar slutt? Selvfølgelig er jeg ikke like sikker på at en ladehybrid er rett bilvalg om de daglige kjøreturene klokker inn titalls mil, men 0,62 liter med tomt batteri og 73 km i gjennomsnittsfart er slett ikke ille.

Tallene sier ganske mye om viljen Mercedes-Benz har lagt i å utvikle ladehybriden til et viktig og ganske miljøriktig alternativ på veien mot den batterielektriske bilhverdagen som for mange fortsatt befinner seg en del år fram i tid.

Rimeligste C-Klasse

Den lange rekkevidden gjør naturligvis noe med avgiftsbildet, og selv om staten krever 48.000 kroner i engangsavgift for å skru skilt på en ladbar C 300e stasjonsvogn, er det fortsatt 140.000 kroner mindre enn avgiftssatsen på den billigste fossilen, C200 T.

Det gjør ladehybriden til rimeligste C-klasse stasjonsvogn. I tillegg følger 109 ekstra hester med på kjøpet.

La det være klart med en gang: livet bak rattet i en C-klasse med luftfjæring på bakakselen er deilig. Riktignok manglet setene i akkurat denne bilen massasje, men det leverer gjerne Mercedes mot et aldri så lite pristillegg.

Til gjengjeld løftes hodestøttene til sikker høyde med et knappetrykk. Det samme skjer med rattet, og liker du mange fargevalg på den innvendige LED-belysningen, så står 64 farger til disposisjon.

Fikser det meste

Hører du med blant dem som liker at elektronikken i bilen fikser det meste av reisen, er det bare å huke av på den store midtkonsollskjermen eller gi beskjed til «Hei Mercedes», deretter gripe med fire fingre rundt det – eller min mening altfor tykke rattet – og la bilen bringe deg til målet.

Informasjonsmengden på hovedskjermen synes nærmest å være ubegrenset, og skulle du ikke se det fysiske trafikklyset foran deg, så kan det avleses på skjermen.

Ok, dette kan oppfattes som harselerende med Mercedes, for selv om alle sensorene er ment å gjøre trafikken tryggere – hvilket det også beviselig gjør – sløves den som sitter bak rattet gradvis ned i visshet om at teknikken redder en ut av de vanskelige situasjonene.

Gode kameraer som viser sylskarpe bilder av hva som oppholder seg og skjer rundt bilen er derimot et uomtvistelig gode. Et gode er også det informative headup-displayet. Mercedes C300e har det.

Komfortmester

Joda, det går an å leke seg med 313 hk, og det går unna med fullt pådrag, men der BMW legger store ressurser i chassiset, står det stemplet velvære i grillen på C-klasse, eller som Mercedes skriver i brosjyren for bilen: «Velkommen til komfortsonen» og «En oase for fred og ro».

Veganskinnseter så lysegrått at de grenser mot hvitt får meg til å tenke på Promenade des Anglais og ikke akkurat Nordsløyfa selv etter at Mercedes har krysset av for to AMG-pakker pluss noen nødvendigheter i tilvalglisten slik at prislappen endte 220.000 kroner over grunnprisen.

Jeg har ingen problemer med å akseptere at de som drysser ordet premium over produktene sine tar seg ekstra betalt for det som ikke defineres inn i OBOS-standarden, men ærlig talt: oppvarmet ratt trodde jeg var en selvfølge i standardpakken når bilene leveres til Norge. Slik er det visst ikke hos Mercedes …

Doblet batteripakken

Da EU i praksis tvang Mercedes til å hybridisere viktige bilmodeller for å tvinge det gjennomsnittlige flåteutslippsnivået under bøtenivå, gikk det alvorlig ut over C-klassens bagasjerom. For ett sted måtte man gjøre av batteripakken uten å konstruere om hele bilen. Og nå er pakken økt fra 13,5 til 25,4 kWt.

Selv i 2022 og med ny modell lider bagasjerommet. Til å være 4,75 meter lang bil, blir det knuslete med 360 liter der bak, to store bokser til ladekablene stjeler plass og det er ikke noe sted å gjemme bort bagasjeromsdekselet når overivrige familiemedlemmer går berserk, eksempelvis på IKEA.

Heldigvis kan bakseteryggen legges ned tredelt (40/20/40) og bilen trekker 1800 kg på tilhengerkroken.

Alle fossile C-klasse som tas til Norge trekker på alle fire. Men ikke de ladbare som kun leveres med bakhjulsdrift. Det kan være greit å ha i bakhodet at det snør halve året i store deler av landet, og at selv ikke all verdens avanserte løsninger for å få begge bakhjulene til å gripe samtidig kan kompensere for drift på alle hjul.

VI SYNES

Doblet bruksrekkevidde senket prisen på ladbar C-klasse, men glem firehjulsdrift og aksepter lite bagasjerom.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Mercedes-Benz C 300e T Plug-in Hybrid AMG Edition

Pris billigste*Kr. 656 000
Pris testbil*Kr. 876 925
Motortype1999 ccm R4, turbo bensin
Effekt/moment204 hk/400 Nm
Elmotor 1129 hk/440 Nm
Samlet effekt313 hk/550 Nm
Drivlinje9A, bakhjulsdrift
0-100 km/t6,2 sek
Toppfart240 km/t
Batteri25,4 kWt
Lading DC/AC55/11 kW
El-rekkevidde oppgitt/test104/81 km
Strømforbruk oppgitt/test19,3/23,5 kWt
Bensinforbruk, oppgitt0,07 l/mil
Bensinforbruk, tomt batteri0,62 l/mil
CO2/NOx15 g/km - 8,7 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)475/182/144 cm
Akselavstand287 cm
Bilvekt2161 kg
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt1800 kg
Bagasjerom360 - 1375 liter
Drivstofftank50 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAPIkke testet
*Kundepris
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS