-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Første bilder av ny C-Klasse
Du må nok vente et par år på femte generasjon C-Klasse, men her er i alle fall en tidlig prototyp knipset utenfor fabrikken.
Dere som samler på kodenavn vet at neste generasjon C-Klasse skal hete W206. Den får omtrent tilsvarende fotavtrykk som dagens modell, men den flyttes over til en oppdatert plattform kalt MRA2.
Dette er andre generasjon av Mercedes’ skalerbare arkitektur for bakhjulsdrevne biler, og den benyttes allerede for den nye E-Klassen.
MRA2 er noe lettere enn forrige plattform, og den deler i tillegg noen av de elektriske komponentene med EVA-plattformen som skal benyttes for de kommende EQ-modellene der EQC er første modell ut.
Som dagens C-Klasse skal også etterfølgeren drives av tradisjonelle diesel- og bensinmotorer, med fire og seks sylindre i rekke. Firerne vil nok sitte i de fleste bilene som selges nye i Norge.
De nye rekkesekserne prøvekjørte vi i forbindelse med oppgradering av S-Klassen for et års tid siden. Dieselutgavene byr på 286 eller 340 hester, mens 3-literen med bensinmotor har over 400 hester i toppversjonen.
Den nye plattformen er mer tilrettelagt for elektrifisering, så i likhet med dagens C-Klasse vil også etterfølgeren tilbys som ladbar hybrid, muligens i kombinasjon med både bensin- og dieselmotor slik tilfellet er i den kommende E-Klasse Plug-in.
Heldigvis blir den elektriske rekkevidden vesentlig lengre enn i den nylig utgåtte C 350 e – teoretisk opp mot 100 km – i tillegg til at elmotoren byr på enda mer fraspark under akselerasjon.
Neste generasjon C-Klasse får som S-Klasse 48 volts elektrisk anlegg, noe som medfører at kompressor til klimaanlegg og elektrisk turbo kan drives på strøm. Dermed reduseres drivstofforbruket.
Som en trendsetter på lysfronten vil Mercedes ikke lenger tilby xenon i nye C-Klasse, men gå direkte til LED. I basisutgavene vil det være konvensjonelle halogenlys, men jeg kan aldri tenke meg at det vil være tilfelle med modeller som skal selges i Norge.
Elektroniske hjelpemidler som først er tilbudt i S-Klassen vil også finne veien til nye C-Klasse – noe som standard, men det mest blir snok som ekstrautstyr. Det vil for eksempel bli mulig å fjernstyre bilen inn i og ut av garasjen via en smartfon.
Selv om eksteriøret er lett gjenkjennelig som en typisk Mercedes og ikke på noen måte overrasker, forholdet det seg annerledes med hensyn til interiøret.
En insider hos Mercedes røper at de hadde designet et nytt infotainment-system for E-Klassen, der innstillingspanelet var erstattet med en berøringsskjerm. Men kundene var ennå ikke klare for et så annerledes system.
Nå finner i stedet systemet veien til neste C-Klasse – ifølge våre kilder er det ikke ulikt det man finner i nye Audi A8. Men i motsetning til flere av konkurrentene, velger Mercedes ikke å innføre «gesture control» der innstillingsorganene oppfatter bevegelser i løse lufta.
Dagens C-Klasse kom på markedet i 2014 og fikk en facelift så sent som sist sommer, så tidligst et stykke inn i 2020 er det aktuelt med nytt generasjonsskifte.