Generasjonsskiftet er fullført

Over en periode på halvannet år har Mercedes fornyet motorene i C- og E-Klasse. Nå er siste brikke på plass.

Publisert Sist oppdatert

Siden høsten 2008 har Mercedes skiftet ut motorene i sine modeller. I bensinmotorene har de erstattet kompressor med direkteinnsprøyting. Dermed er sluttbokstavene i betegnelsene endret fra K til CGI.

I dieselmotorene benyttes dobbel turbo med piezoinjektorer. Nå er alle modeller i E- og C-Klasse modernisert, og sist ut er innstegsmodellen C 200 CDI.

Denne er utstyrt med en firesylindret motor som i likhet med sin forgjenger byr på 136 hk. Men der stopper likheten, for den nye motoren har vesentlig høyere dreiemoment og redusert CO2-utslipp.

Den byr på 360 Newtonmeter (opp fra 270 Nm) mens CO2-utslippet er redusert til 130 g/km (ned fra 149 g/km). Null til 100 km/t kan nå foretas på 9,2 sekunder, mot tidligere 10,4 sekunder.

Takket være reduksjonen i CO2-utslipp har Mercedes klart å opprettholde gunstige innstegpriser på kr 393.000 med Avantgarde-pakke – enten du velger sedan eller stasjonsvogn.

Powered by Labrador CMS