-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Liten og fransk
Komfort og et utseende som skiller seg tydelig fra andre småbiler, er fortsatt styrken til Citroën C3 etter en aldri så liten oppgradering.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.
Med bedre seter, mer førerstøtteteknikk, navigasjon og ryggekamera i oppgraderingspakken, er Citroën C3 fortsatt det trivelige småbilbekjentskapet den var ved lanseringen av denne utgaven for snaut fire år siden.
Bilen med det friske utseendet, tofarget karosseri og «airbumps» på sidene, skiller seg klart fra andre småbiler.
Komfort betyr mye for Citroën, det er hyggelig å sitte foran, med 110 hk er den snaut 1100 kilo tunge og akkurat fire meter lange bilen både kjapp og ikke minst lettparkert på grunn av ryggekamera og parkeringssensorer foran. Her er det meste elektrisk og automatisk, og mer enn 300 liter bagasjerom kan rimeligvis ikke forlanges i en småbil. Så får det være at baksetet passer bedre for barn enn voksne.
Utfordringen for Citroën i Norge har de siste årene vært at i 2017 stod elektriske småbiler for to av ti nykjøp, og C3 som Citroëns bestselger hørte hjemme blant de fem mest valgte med fossilmotor. Nå står de små elbilene for seks av ti – og fattige én prosent av dem som kjøpte liten bil i årets første ti måneder, endte opp med C3.
Selv om jeg mener flere på jakt etter en småbil uten elektrisk ledning burde se nærmere på Citroën, er spørsmålet om C3/110 hk med automatgir (kan ikke velge noe annet i kombinasjon med denne motoren) tåler prisen på 285.000 kroner og med utstyr som gjør C3 ekstra lekker, drar prisen opp til 326.000 kroner.
Eller drukner C3 i vrimmelen av nye småbiler, ikke minst fra eget konsern (Opel Corsa og Peugeot 208 er teknisk sett samme bilen), og storselgeren Toyota Yaris? Dessuten kommer elektriske ë-C4 snart til å legge beslag på all oppmerksomhet Citroën kan skaffe seg.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1199 ccm, R3, turbo bensin |
Effekt/moment: | 110 hk, 205 Nm |
Drivlinje: | 6A, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 10,9 sek |
Toppfart: | 193 km/t |
Forbruk: | 0,61 l/mil |
CO2/NOx: | 141 g/km - 23,5 mg/km |
Energiforbruk: | 52,95 kWt |
Mål LxBxH: | 400/175/147 cm |
Akselavstand: | 254 cm |
Bakkeklaring: | 13,4 cm |
Bagasjerom: | 300 - 922 liter |
Egenvekt: | 1090 kg |
Tilhengervekt: | 480 kg |
Euro NCAP: | 4 stjerner (2017) |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 220 000 |
Pris testbil: | Kr. 326 300 |
Miljøklasse | E |