Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift
Citroën C4 facelift

C4 forynges

Det er ikke bare Peugeot 407 som fyller fire år og som får en facelift. For slektningen, Citroën C4, skjer det samme.

Publisert Sist oppdatert

Det mest interessante med 2009-utgaven av Citroëns C4 finner vi på drivlinjesiden. Både den kjente 1,6-liters 16 sylindrede og den tilsvarende 2-literen byttes nå ut med to nye enheter som PSA har utviklet i samarbeid med sine venner i München: BMW.

Den minste nye heter VTi 120, den er på 1,6 liter og yter 120 hk. På tross av at den opererer med såpass lystige turtall som 6000, har den et meget akseptabelt forbruk, 0,67 l/mil, med tilsvarende CO2-utslipp: 159 g/km.

Dette gjelder når den er koblet til en femtrinns manuell kasse og er, forteller prosenten, 6 prosent lavere enn for forgjengeren. Velger man en automat i stedet ligger utslippet 6 gram høyere.

Den nye to-literen heter TPH 150 og byr på 150 hk. Sammen med en sekstrinns kasse ligger utslippet på 164 g CO2 pr. km – nesten 10 prosent under den gamle motorens utslippsverdier.

Velger man en automat på denne ligger vi fremdeles godt under den gamle verdien, og da snakker vi om et forbruk på 0,77 l/mil.

På dieselsiden kjenner vi de to 1,6-liters alternativene fra før, men 2-literen er ny i denne sammenhengen. Dette er en Euro V motor og koblet til en sekstrinns kasse bruker den 0,53 l/mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer 140 g/km.

Heldigvis har det skjedd ting på utsiden også, slik at alle kan se at du har årets modell. Særlig er det lagt vekt på å gjøre fronten mer prominent, den begynner nå å nærme seg samme utformingen som på C5. Innvendig møter du nye materialer og en turteller som også er flyttet til displayet midt på dashbordet.

Det later til at bilen skal være klar i Norge i løpet av november.

Powered by Labrador CMS