Batterielektriske C40/XC40 oppgraderes fra forhjuls-til bakhjulsdrift og får samtidig forbedret rekkevidde. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Volvo C40/XC40 Recharge

Fra fram- til bakhjulsdrift

Når Volvo nå bytter fra forhjuls- til bakhjulsdrift og oppgraderer batteripakken på C40/XC40, er det ikke bare for å øke rekkevidden, men for å ta i bruk teknologi som kommer i fremtidige Volvoer.

Publisert Sist oppdatert

Tvillingmodellene XC40 og C40 er uten tvil Volvos viktigste i Norge. De to markedsføres riktignok som separate modeller, men med identisk teknologi er C egentlig bare kupeutgaven av XC40 på samme måte som RS er kupeutgaven av Skoda Enyaq.

Fra å ha stått for 47 prosent av Volvos samlede norske salgsvolum i 2021, økte dette for de to til over 70 prosent og opp fra 6443 biler til 9100 i fjor. Hadde de to vært definert av Opplysningsrådet for Veitrafikken som én modell, ville den vært landets tredje mest valgte i fjor etter Tesla Model X og VW ID.4/GTX. Nå er XC40 «bare» nummer fem og C40 nummer 14 på OFV-listen.

Enda bedre går det i år med XC40 på tredjeplass og andre om den summeres sammen med kupevarianten. Så det er bare å bøye seg for Volvos kompaktbilinnsats.

I historisk sammenheng er XC40 så langt landets 15. mest valgte elbil.

Det forklarer hvorfor Volvo ønsker å holde trykket oppe på de minste modellene i Norge inntil nye og mer attraktive varianter avsløres i Göteborg.

Fra for- til bakhjulsdrift

De minimale innvendige endringene på 2024-utgavene kompenseres med fullstendig fornyelse av drivlinjen og endringer i batterikjemien som i sum gir mer rekkevidde.

Volvo er trolig eneste produsent i verden som midt i en modells levetid har skiftet fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift

Volvo er trolig eneste produsent i verden som midt i en modells levetid har skiftet fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift, og det etter 25 år med bare forhjuls/firehjulsdrift.

Uten betydelige plattformendringer har dette vært mulig på grunn av firehjulsdriften. Motorene utviklet Volvo selv, men de produseres i Kina.

Før var de to Volvoene i prinsippet utstyrt med like motorer foran og bak, med effektstyring av motorkraften.

Mer rekkevidde

Fra og med 2024-modellene yter motoren bak i standard rekkeviddeutførelse 238 hk, er knyttet til netto 70 kWt batteripakke som i XC40 øker rekkevidden til 464 km, opp rundt 50 km fra utgående modell. Legg til 11 km mer i C40 på grunn av lavere luftmotstand.

I Extended Range-varianten økes motoreffekten til 252 hk, batterikapasiteten til netto 79 kWt og rekkevidden til 570 kilometer for XC40 og 578 km i C40.

Firehjulsdriftvarianten har samme effekt som utgående modell, 408 hk, men nå med 258 hk på bakhjulene og 150 hk på forhjulene. Kun stor batteripakke blir tilgjengelig her med 535 WLTP-kilometer som oppgitt rekkevidde.

Motoren bak er en permanent magnet, den foran asynkron.

– Den asynkrone gir liten friksjon og bedre forbrukstall, har en boosterfunksjon og kobles bare inn ved behov, så også den firehjulsdrevne varianten drives primært via bakhjulene, sier motorproduksjonssjef Johan Andersson.

Skal gjenbrukes

Det betyr igjen at C40/CX40 aldri kun kan være forhjulsdrevet. Ei heller kan føreren påvirke energifordelingen. Den styres av bilens elektronikk for å optimalisere veigrep mot komfort.

De samme motorene blir å finne i Volvos nye flaggskip, EX 90, som ventes på veien i Norge omtrent på denne tiden neste år.

Enda bedre går det i år med XC40 på tredjeplass og andre om den summeres sammen med kupevarianten. Så det er bare å bøye seg for Volvos kompaktbilinnsats

Endring av drivlinjen påvirker også vektfordelingen som går fra 54/46 til 47/53. I tillegg flyttes mer vekt bakover under akselerasjon. Vektendringen gir ikke bare bedre kjøredynamikk, men også bedre framkommelighet på vanskelig føre, forteller Carl Sandberg, ansvarlig for bilens dynamikk.

200 kW ladefart

Rekkeviddeøkningen er viktig for å holde følge med konkurrenter med stadig forbedret rekkevidde. I tillegg til økt rekkevidde endres også ladefarten på den største batteripakken fra 150 til 200 kW hvilket betyr lading, riktignok under optimale forhold, fra 10 til 80 prosent kapasitet på 28 minutter. Endret batterikjemi i kombinasjon med elektronikk har gjort dette mulig.

Hvordan fungerer så forandringene ute på veien?

I utgangspunktet merkes kun at bilen setter seg litt mer a la BMW 3-serie når den presses. Fordi 40-bilene har én pedals funksjon som standard kan den firehjulsdrevne, på grunn av akselerasjonskraften (0-100 km/t går unna på 4,9 sekunder), kun med bruk av én pedal kjøres ganske underholdene når veiene inviterer til det.

Ull framfor skinn

Volvo evner å kombinere sportslighet med god komfort, ja, setene foran er fortsatt blant klassens beste å sitte i. Ullstoffet som erstatter skinnet i seter og dørpaneler gir sammen med det forholdsvis enkle og glatte utseendet det nøkterne preget Volvo ofte i et samlebegrep kaller nordisk design.

BEV-utgavene av C40/XC40 produseres både i Belgia og Kina. Primært selges kun de europeisk bygde variantene i Norge.

OPPSUMMERT

Et liten endring for kundene, en stor endring for Volvo – for å holde liv i en storselger i noen år til.

Volvo C40/XC40 Recharge

C40XC40
Pris 238 hk SR fraKr. 502 600Kr. 488 200
Pris 252 hk LR fraKr. 552 100Kr. 510 000
Pris 408 hk AWDKr. 603 200Kr. 560 000
Dimensjoner (L/B/H)444/187/159 cm444/186/165 cm
Akselavstand270 cm270 cm
Bagasjerom bak413 - 1 205 liter419 - 1 328 liter
Bagasjerom foran31 liter31 liter
Tilhengervekt1 800/1 500 kg1 800/1 500 kg
Bilvekt2 065 - 2 185 kg2 034 - 2 170 kg
Nyttelast395 - 435 kg436 - 480 kg
Garanti/km5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km8 år/160 000 km
MiljøklasseAA
Kilde: Produsent/OFV

Nøkkeldata

Motor0-100 km/tToppfartEnergiforbrukBatteriRekkevidde (WLTP)AC/DC ladefart
C40 RWD238 hk/420 Nm7,4 sek180 km/t16,5 kWt73/70 kWt475 km150/11 kW
C40 RWD Extended Range252 hk/420 Nm7,4 sek180 km/t16,4 kWt82/79 kWt578 km200/11 kW
C40 AWD408 hk/670 Nm4,9 sek180 km/t17,4 kWt82/79 kWt547 km200/11 kW
XC40 RWD238 hk/420 Nm7,4 sek180 km/t16,8 kWt73/70 kWt464 km150/11 kW
XC40 RWD Extended Range252 hk/420 Nm7,4 sek180 km/t16,7 kWt82/79 kWt570 km200/11 kW
XC40 AWD408 hk/660 Nm4,9 sek180 km/t17,6 kWt82/79 kWt535 km200/11 kW

Fortsatt er kupeutgaven dyrere enn SUV-en. (Foto: Øivind Skar)
Flott bil som selger bra. (Foto: Øivind Skar)
XC40 er nå en av bestselgerne i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Bedre rekkevidde og høyere ladefart blir stadig viktigere. (Foto: Øivind Skar)
Kun små endringer fra 2023 til 2024-modell. (Foto: Øivind Skar)
Knapt noen endring innvendig. (Foto: Øivind Skar)
Sittehøyden i baksetet kunne med fordel vært høyere. (Foto: Øivind Skar)
Ull framfor plast/skinn i dørpanelene. (Foto: Øivind Skar)
Den viktigste endringen er å flytte hovedmotoren fra fram- til bakakselen. (Foto: Øivind Skar)
Nøktern og glatt = nordisk designspråk. (Foto: Øivind Skar)
Bilene leveres til Norge med vanlige sommerdekk, ikke dette hjulet. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS