-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Citroën C5 1.8 SX: Sikkert løft
Citroën slår til med nye tanker om sikkerhet i inngrepene som har gitt en markert ansiktsløfting på C5.


C5
C5
Først publisert i BIL 11 - 2004.
Bare tre og et halvt år etter introduksjonen har C5 vært gjenstand for en omfattende ansiktsløfting. Det er tilsynelatende ingen endringer i karosseriplatene, men det viser seg at utvendig lengde har økt 12 cm i tillegg til at både fronten og hekken er ny. Baklyktene har fått boomerang-form, men vi er ikke enig med designeren hvis meningen har vært at lyktene skal føye seg harmonisk inn bilens øvrige linjer.
Fra førersetet har vi en følelse av at bilen er uvanlig bred. Dette forsterkes av dashbordets utforming og at det er vanskelig å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg. Det sistnevnte hjelper elektronikken oss med, for avstandssensorer både foran og bak sørger for å varsle med lyd og bilde på informasjonsskjermen under lukeparkering.
Motoren føles kvikkere og sterkere enn de teoretiske tallene skulle tilsi, med andre ord gir ikke bilen inntrykk av å være undermotorisert med 1,8-literen under panseret. Styringen er presis og behagelig, mens gearsjaltingen kunne vært fastere, den er en smule dvask.
Som før er det komforten som sitter i høysetet, både setene og fjæringen er mykere enn vi vanligvis finner i europeiske biler. Ikke glem at den gasshydrauliske fjæringen gir mulighet for justeringer. Vår prøvebil er utstyrt med skinninteriør, noe som forklarer brorparten av merprisen, mens metallic lakk og laminerte sideruter (også en sikkerhetsfaktor) utgjør de andre postene.
Den store nyheten i sikkerhetens navn er AFIL, riktignok som tilleggsutstyr, et varselsystem som består av infrarøde sensorer i fronten som leser markeringslinjene i veien. Hvis du er i ferd med å krysse en stripe i veien uten å ha slått på retningsviseren på forhånd, varsles du på en fiffig måte: Det dirrer under baken ved at stolen vibrerer, under høyre skinke hvis høyre hjul passerer en markeringsstripe, tilsvarende på venstre side.
Høyere sikkerhet er også bygget inn i form av knekollisjonsputer, varsel på informasjonsskjermen hvis en av baksetepassasjerene løsner bilbeltet, samt hovedlyskastere som følger rattets bevegelser og gir bedre lys inn i svingene. Sistnevnte leveres i en pakke sammen med AFIL.
Citroën C5 1.8 SX
Pris, basis: kr. 284.900,-
Pris prøvebil: kr. 311.600,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1749 ccm. 85 kW (116 hk) v/5500 o/min. 160 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 475 x 178 x 147 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1452 kg. Tillatt totalvekt: 1897 kg.
Dekk: 215/55UR16.
Bagasjerom: 456 liter (VDA).
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,1 sek
Toppfart: 196 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,77 l/mil
CO2-utslipp: 187 g/km