Citroën C5 stasjonsvogn

Stasjonsvogn betyr plass, det beviser Citroën med sin C5. Allerede i juli er den på plass hos norske kunder.

Publisert

Citroen C5 stv.
Citroën C5 stv.

Først publisert i BIL 6 - 2001.

Med C5 stasjonsvogn har klassen fått en ny “sjef når det gjelder volum i bagasjerommet. Det rommer drøyt 20 liter mer enn i Mondeo, men Mondeo er et par centimeter bredere mellom hjulkassene. Sitteputene i baksetet vippes enkelt frem mot forsetene, og dermed har hele lasterommet flatt gulv når bakseteryggen legges ned. Sitteputene kan også hektes løs og tas ut, noe som øker lastelengden en desimeter. En annen praktisk detalj; matten i bagasjerommet er vendbar, med teppe på den ene siden og sklisikker gummi på den andre.

Citroëns datastyrte hydrauliske fjæringssystem er videreutviklet og kalles nå Hydractive 3. Fabrikken garanterer at systemet er vedlikeholdsfritt de første fem årene eller 200.000 km. Systemet gir mulighet til selv å velge mellom to innstillinger, komfort og sport, hvorav sistnevnte naturlig nok gir fastere fjæring og mindre krenging. Den store nyheten er imidlertid at bilens bakkeklaring automatisk varierer i forhold til hastigheten. Ved hastigheter over 110 km/t senker bilen seg 15 mm foran og 11 mm bak, noe som bidrar til bedre stabilitet og noe lavere drivstofforbruk. Når farten synker til 90 km/t, går systemet automatisk tilbake til normal posisjon. På dårlig underlag og ved hastigheter under 70 km/t, skjer det motsatte; bilen hever seg automatisk 13 mm. På stasjonsvognen er dette systemet utnyttet i svært praktisk retning: På høyre side i bagasjerommet sitter en bryter for å kunne senke bilen ved innlasting av tunge gjenstander. Maksimum forskjell mellom høyeste og laveste innlastingshøyde er hele 16 cm.

Motoralternativene er naturlig nok de samme fem som på kombikupéen. En sjette motor kommer senere, den helt nye direkteinnsprøytede bensinmotoren 2.0 HPi med 143 hester. På hjemmemarkedet Frankrike er 2,0-literen den minste motoren, men her i landet er inngangsmodellen motorisert med en 1,8-liter, den samme som
sitter i Picasso. Dermed holder prisen seg godt under 300.000 kroner med utstyrsnivå SX som standard. Dermed er du sikret blant annet antispinnsystem og automatisk klimaanlegg. Seks kollisjonsputer, tre hodestøtter bak, elektriske vindusheiser foran, elektrisk drevne sidespeil, tåkelys samt skiluke i bakseteryggen hører til standardutstyret. Lyktespylere er standard bare på utstyrsnivå Exclusive, med andre ord bare sammen med V-sekseren. Her får du også Xenon-lys, regnsensor og elektronisk stabilitetsprogram, ESP, med på kjøpet. Hvordan C5 oppfører seg på norske veier får du et inntrykk av ved å lese testen på side 34. Der får femdørsvarianten kjørt seg mot Ford Mondeo og nykommeren Renault Laguna.

DETTE ER CITROËN C5 STASJONSVOGN:

Lengde: 475,5 cm. Bredde: 177,0 cm. Høyde: 147,6 cm. Akselavstand: 275,0 cm. Bagasjevolum: 563 l. (VDA).
Data basert på manuell gearkasse, bortsett fra på 3.0 V6 og 2.2 HDi som har automatgear. Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS