Koenigsegg CC850

Markerer bursdag med spesialmodell

Det er litt av en presang Christian von unner seg nå som Koenigsegg fyller femti. 50 eksemplarer av jubileumsmodellen CC850.

Publisert

La oss ta det fra start.

Det er sjefen selv, Christian von Königsegg – slik det opprinnelig ble stavet – som runder 50. Det gjør han med et skikkelig opplegg på The Quail der den nye modellen CC850 debuterer.

Bilen er en Hommage til CC8S – den første produksjonsmodellen derfra som egentlig også har bursdag. Det sto 2002 på klokka da den dukket opp. Men jeg er enig, 50 er mer fest enn 20. For eksempel er du gammel nok til ikke å drikke.

Men merket er eldre enn 20 – første gang jeg kjørte en, rett ut fra verkstedet og opp bakkene, var i 1999. I 2000 debuterte CC-modellen i Paris. I 2002 var den produksjonsmoden og het CC8C – verdens førte Megacar sier vi nå, når vi ser tilbake.

Norsk designhjelp

Det ble bygget fem-seks av dem det neste året – slik var volumet den gangen. Men noen år senere fikk den norske industri-designeren Bård Eker eierskap i selskapet. Først som designer og ikke minst en som kunne produksjon, men etterhånden økonomisk samarbeidspartner slik at han var med da Christian von Koenigsegg var på hekten til å overta Saab.

Det gikk ikke, Bård Eker gikk noen andre veier (han er verdensmester på å gjøre flere ting samtidig) og fra Ängelholm kom den ene sensasjonen etter den andre, samtidig som han bygde ut virksomheten til det anlegget med 400 ansatte som von Koenigsegg bestyrer i dag.

Tilbake til fødselsdagspresangen. Dette er ikke noen replica av originalen.

Ikke i volum heller. Denne skal bygges i 50 eksemplarer.

Vi kan se at fasongen er inspirert av originalen, men resten av bilen er 2022, også når det gjelder produksjonstilpasning som man begriper av volumet.

V8 motoren er av husets egen tapping, en fem liters dobbelturbo uten svinghjul (hvem ønsker å vente på at turtallet skal komme opp?), med 1385 Nm og enten 1185 hk på bensin eller 1385 på E85.

En til en

Med andre ord, akkurat som One:1 gjentas selskapstrikset med en hestekraft per kilogram. (1.385 kg – godt gjort).

Men girkassen er ikke repetisjon på noe som helst. ESS-kassen gir deg en rekke utvekslingsforhold avhengig av om du kjører bane eller vei – og hva slags vei du kjører på. Om dette er ved hjelp av mekanisk overføring aner jeg ikke – må sjekkes ut.

(Det høres forresten mekanisk ut. – Som et sveitsisk urverk, skriver pressemeldingen – men hvilket urverk overfører 1.385 Nm og/eller 7.800 o/min?

Dessuten kan du velge mellom en seks-trinns manuell med clutchpedal eller ni-trinns automat.

Utenpå måler den 436 x 202 x 113 cm med 270 cm akselavstand. Og det er nok ny aero til at marktrykket ved 250 km/t har økt med 207 kg!

Interiøret er det kjente, symmetriske der det ikke spiller noen rolle hvilken side rattet monteres på. Hardtop og den samme dramatiske døråpnings-geometrien.

Hva er det de kaller den? Synchrohelix?

De sier det ikke, men det virker som at selv med hinsides spesifikasjoner og prestasjoner er dette en mer neppåjora bil enn de som har kommet derfra i det siste.

Over all forventning

Få dager etter bilen ble vist sendte Koenigsegg ut en pressemelding hvor de fortalte at responsen overgikk deres mest optimistiske forventninger.

– Det ble raskt klart at det planlagte antallet på 50 var altfor lavt, siden det ikke engang dekket behovet for de mest lojale Koenigsegg-kundene, og ikke ga plass for en eneste ny kunde på listen, sier selskapet i en pressemelding.

– Vi kontaktet de som var tidlig ute med bestillingen av CC850 og spurte hva de synes om at vi økte produksjonen med noen ekstra biler, og de reagerte så positivt at vi besluttet å øke antallet med 20. Nå blir det 50 for Christians bursdag og 20 for selskapets produksjonsår.

– Responsen på CC850 var overveldende, sier Christan von Koenigsegg. – Selv 20 ekstra biler er langt fra nok til å dekke etterspørselen, men det setter oss i stand til å gjøre våre lojale kunder fornøyde og til å ønske en håndfull nye velkommen til menigheten.

Powered by Labrador CMS