-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Nytt beist for ny president
Med halve nasjonen mot seg er det viktig at Donald Trump kan ferdes trygt når han overtar makten i januar. Her er beistet han får til rådighet.
The Beast er betegnelsen som brukes på dagens presidentbil i USA, og kanskje velger Donald Trump å bruke samme betegnelse selv om han får en splitter ny bil til innsettelsen 20. januar.
Bilen(e) Obama har benyttet var nye til hans innsettelse i 2009, og GM har holdt på nesten to år med å utvikle etterfølgeren som her er knipset i hemmelige omgivelser – godt kamuflert.
Da Obama besøkte Oslo for å motta Nobels fredspris i 2009, hadde han med seg flere eksemplarer av The Beast. I den forbindelse skrev kollega Trygve Larsen en flott artikkel om de amerikanske presidentbilenes historie som du kan lese her.
Vi har ingen detaljer om den nye presidentbilen, og det får vi neppe heller når den debuterer i det offentlige rom. Men vi vet at den skal brandes som en Cadillac – et merke som har lange tradisjoner med å levere presidentbiler.
Men selv om bilen får et ansikt som en moderne Cadillac XT5 eller CT6, er det lite Cadillac under skalet. Bilen er basert på en GM truck-plattform.
Og selv om utseendet blir modernisert, blir innmaten ganske lik på den utgående modellen med 2+3+2 seteløsning, tung pansring og en rekke sikkerhetsløsninger om bord.
Kanskje får den et adaptivt chassis – det har visstnok vært et savn på forgjengeren som sies å være nærmest blottet for kjøreegenskaper.
Bilen har en egenvekt på mellom syv og ti tonn og skal kunne motstå rakettangrep og tunge missiler.
Prislappen på en bil er anslått til 1,5 millioner dollar, men det begrensede antallet som tillates solgt er neppe nok til å dekke GMs utviklingskostnader som skal beløpe seg til drøye 15 millioner dollar. Men prestisjen bak en slik leveranse er nok verd sin vekt i gull.