-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her kommer jeg
Overskriften er hentet fra brosjyren for nye Caliber, og sier mye om bilen.
Først publisert i BIL 11 - 2006.
Dodge er mest kjent for pickups og store SUVer her til lands, men nå skal søstermerket til Chrysler også levere mindre biler. Første bil ut er Caliber, som ser ut som en stor og tøff bensinsluker. Men vårt eksemplar har faktisk en Volkswagendiesel under panseret, riktignok en kraftig nok toliter.
Utseende og image er viktig for Chrysler/Dodge, og Caliber har store hjulbuer og høy grill som peker i retning av harde tak i terrenget. Dørhåndtakene er av den solide sorten som på Land Rover Discovery, mens lyktene både foran og bak er kantete og markante. Innvendig fortsetter tøff-i-terrenget-stilen, med tykt ratt og enkle instrumenter. Man sitter høyt, i skinnseter som ikke har all verdens sidestøtte, med et stort, men hardt armlene mellom setene. Sikten bakover kunne godt ha vært bedre.
Ute på veien er det også SUV light-følelse, med litt duvende bevegelser og stivt understell. Komforten lider noe av at bilen ruller på digre 18-tommere (ekstrautstyr, 17-tommere er standard), som også gir litt høy støy fra vei og hjulhus. De negative punktene hadde sikkert vært oppveid av et velfungerende firehjulsdriftssystem, men Caliber er dessverre en forhjulsdrevet bil, i samme klasse som Golf, Astra, og Focus.
Dodge Caliber kan friste med lave priser, for 325.000 kroner får man toppmodellen med masse utstyr og enten toliters bensinmotor med CVT-automatkasse og 158 hk eller toliters diesel med 140 hk. Startprisen er 250.000 kroner med 150-hesters bensinmotor. For en bil som er så tøff i trynet at de fleste på gata snur seg etter den, burde det være nok av kjøpere.
Kort om bilen:
Dodge Caliber 2.0 CRD SXT:
Pris: kr. 324.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm 103 kW (140 hk) v/4000 o/min 310 Nm v/2500 o/min
LxBxH: 441 x 180 x 153 cm
Egenvekt m/fører: 1500 kg
Tillatt totalvekt: 2015 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 524 liter (VDA)
Tankvolum: 51 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 196 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil
CO2-utslipp: 161 g/km