-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Her kommer jeg
Overskriften er hentet fra brosjyren for nye Caliber, og sier mye om bilen.


Dodge Caliber
Først publisert i BIL 11 - 2006.
Dodge er mest kjent for pickups og store SUVer her til lands, men nå skal søstermerket til Chrysler også levere mindre biler. Første bil ut er Caliber, som ser ut som en stor og tøff bensinsluker. Men vårt eksemplar har faktisk en Volkswagendiesel under panseret, riktignok en kraftig nok toliter.
Utseende og image er viktig for Chrysler/Dodge, og Caliber har store hjulbuer og høy grill som peker i retning av harde tak i terrenget. Dørhåndtakene er av den solide sorten som på Land Rover Discovery, mens lyktene både foran og bak er kantete og markante. Innvendig fortsetter tøff-i-terrenget-stilen, med tykt ratt og enkle instrumenter. Man sitter høyt, i skinnseter som ikke har all verdens sidestøtte, med et stort, men hardt armlene mellom setene. Sikten bakover kunne godt ha vært bedre.
Ute på veien er det også SUV light-følelse, med litt duvende bevegelser og stivt understell. Komforten lider noe av at bilen ruller på digre 18-tommere (ekstrautstyr, 17-tommere er standard), som også gir litt høy støy fra vei og hjulhus. De negative punktene hadde sikkert vært oppveid av et velfungerende firehjulsdriftssystem, men Caliber er dessverre en forhjulsdrevet bil, i samme klasse som Golf, Astra, og Focus.
Dodge Caliber kan friste med lave priser, for 325.000 kroner får man toppmodellen med masse utstyr og enten toliters bensinmotor med CVT-automatkasse og 158 hk eller toliters diesel med 140 hk. Startprisen er 250.000 kroner med 150-hesters bensinmotor. For en bil som er så tøff i trynet at de fleste på gata snur seg etter den, burde det være nok av kjøpere.
Kort om bilen:
Dodge Caliber 2.0 CRD SXT:
Pris: kr. 324.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm 103 kW (140 hk) v/4000 o/min 310 Nm v/2500 o/min
LxBxH: 441 x 180 x 153 cm
Egenvekt m/fører: 1500 kg
Tillatt totalvekt: 2015 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 524 liter (VDA)
Tankvolum: 51 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 196 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil
CO2-utslipp: 161 g/km