-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Tilbakevendt japaner
Helt overraskende valgte Toyota å erstatte bortfallet av Avensis med å tilpasse den litt større og svært USA-populære Camry til europeiske krav. Men vil nordmenn ha en hybrid sedan hvor baksetet ikke kan legges ned på toppmodellen?
Først publisert i Bil 7-2019.
Den er flott å se på, men det er likevel noe amerikansk over Camry selv om bilen som selges i Europa faktisk er skrudd sammen i Japan. Den har eksempelvis ikke varme i rattet eller minne på de elektrisk regulerbare setene, selv ikke på toppmodellen, men CD-spiller, elektrisk gardin i bakvinduet og manuelle gardiner som dekker siderutene bak er på plass – fordi det vil amerikanerne ha.
I USA er det ikke viktig å kunne trekke tilhenger etter en sedan, så det kan ikke Camry, men den har – i det minste på Platinum-varianten – elektrisk regulering av vinkelen på baksetet og styring av både musikkanlegget, temperaturen og bakrutegardinet (!) fra eget panel bak. Å sette bilen i revers overstyrer gardinet, men det går opp igjen så snart bilen kobles til drive.
Lass med utstyr
Det mangler ikke utstyr på basismodellen (Executive) som både har skiltgjenkjenning og nedfellbart baksete. Men først med Premium pakke inkluderes elektrisk justerbart ratt, navigasjon, filskiftassistent og blindsonevarsling. Platinum har i tillegg headupdisplay og elektrisk justerbare bakseterygger, men da forsvinner altså muligheten til å forlenge bagasjerommet ved å legge ned seteryggene.
Dagens Camry har vært i salg i USA som en helt alminnelig familiebil i et par års tid nå. Selv om den midterste utstyrsvarianten heter akkurat det, oser det ikke akkurat av premium av bilen, men materialvalget holder grei Toyota-standard, det er godt med plass i baksetet, sitteputene foran burde vært lengre og instrumenteringen er mer konservativ enn i nye Corolla.
Krefter nok
Siden jeg akkurat har vært i USA og kjørt Nissan Altima, som helt klart er en av Camrys viktige konkurrenter, kjenner jeg igjen trekkene. Begge bilene har CVT girkasse, på Camry styrt av tre programmer som bestemmer respons mot nøysomhet. Kassen fungerer fint.
I utgangspunktet skorter det ikke på krefter til forhjulene. Den firesylindrede 2,5-literen uten turbo leverer sammen med elmotoren 218 hk. Motoren er i basis den samme som Toyota benytter i RAV4, og den er å finne i flere av Lexus-modellene.
Camry bygges på Toyotas nye og skalerbare verdensarkitektur som Toyota nå bruker i mange modeller, eksempelvis i Corolla og RAV4.
En cruiser
Camry er først og fremst en cruiser. Men hvem etterspør sedan i dag om den ikke enten er diger eller bærer navnet Alfa, BMW eller Mercedes – eller Lexus? Knapt noen. I følge OFV var det i fjor bare 2,0 prosent av bilkjøperne som valgte en sedanmodell. At andelen så langt i år er på 13,2 prosent skyldes utelukkende Tesla Model 3, hvor Tesla som merkevare og det at bilen er elektrisk trumfer sedankarosseriet.
Volvos sedanandel er nede i 1,4 prosent, hos Audi er den 1,0 prosent, hos BMW som har mange sedanvarianter, er den på beskjedne 7,8 prosent, VW har ingen sedaner og Skoda har kuttet dem.
Det er dristig av Toyota å prøve, og den tekniske investeringen for å ta Camry til Europa er sannsynligvis minimal. Samtidig vet Toyota at dette kan bli tungt og priser derfor Camry fra 429.900 kroner ekskl. levering. Det vil si at Camry begynner der Corolla slutter. Men i det prisleiet er også Ford med hybridisert Mondeo stasjonsvogn.
Så vil tiden vise om tilbakevendt Camry, som forlot Norge høsten 2004, er liv laga. Se ikke bort fra at den kan bli en populær taxibil.