-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volkswagen Caravelle 1,9 TDI, 8 seter
Er du lei av stableproblemer i trange personbiler? Da bør du se nærmere på nye Vokswagen Caravelle.

Først publisert i BIL 6 - 2004.
Forrige generasjon folkevognbuss hadde den påkostede Caravelle som personbilregistrert flaggskip, mens dagens Caravelle er en mindre påkostet utgave av nye VW Multivan. Vi kan nærmest kalle det en personbilregistrert Transporter. Men selv om bilen er mer nøktern enn toppmodellen, er det fortsatt en gedigen bil.
I forhold til Multivan skiller Caravelle seg ut med enklere interiør, plast på innsiden av dørene, samt ulakkerte støtfangere og speil. Mot et tillegg i prisen får man også her lakkerte fangere og speil. Caravelle kan leveres med diesel- eller bensinmotor. Vår bil hadde en 1.9 TDI-motor med 105 hester og et dreiemoment på 250 Nm. Ingen racerbil, men motoren jobber allikevel forholdsvis uanstrengt. Spaken for å betjene en femtrinns manuell gearkasse er montert på en konsoll på dashbordet og er svært lett å betjene.
Det store fortrinnet til bilen er den enormt rommelige plassen, samt at man sitter høyt og har god oversikt. Selv med åtte voksne personer er det godt med bagasjeplass igjen. Trenger man ikke alle sitteplassene kan de to radene med passasjerseter vippes fram, eller løftes ut fra bilen. Men de er tunge og krever mer enn én person når dette gjøres.
Vi har tidligere kjørt Multivan og oppfattet den som støysvak, Caravelle har noe mindre støyisolering og motorstøyen er mer hørbar enn vi setter pris på i en bil til nesten en halv million kroner.
Vokswagen Caravelle 1.9 TDI:
Pris: kr. 484.420.-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/3500 o/min. 250 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 489 x 190 x 196 cm. Akselavstand: 300 cm. Egenvekt m/fører: 1865 kg. Tillatt totalvekt: 3000 kg.
Dekk: 205/65R16.
Bagasjerom: 1210/4525 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 18,4 sek
Toppfart: 159 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,8 l/mil
CO2-utslipp: 216 g/km
Konkurrenter: Opel Vivaro, Mercedes-Benz Viano og Ford Transit.