Kia Carens & Sorento II: Kias spanske dager

Spania er et rekordmarked for Kia. De nærmer seg 3 prosent markedsandel og med et marked på oppunder halvannen million blir det ganske mange biler. Ikke rart de valgte Madrid-utstillingen til premierene sine.

Publisert Sist oppdatert

Kia Sorento

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Eller noen av premierene, bør vi kanskje si. Helt ny Carens pluss vesentlig facelift av Sorento er bare et par av de nyhetene som vil komme fra denne koreaneren i tiden fremover. Den viktigste, og den har vi ikke sett snurten av ennå, er den nye C-segmentbilen som skal komme fra den flunkende nye Kalina-fabrikken i Tsjekkia. Den dukker nok opp før jul, og den fabrikken vil sannsynligvis få tittelen Europas mest fleksible. 5 karosserier og 8 motorer kan den for eksempel jonglere med.

Men imens: Verdenspremiere på ny Carens. Lettere forvirret, fordi Volvo på nabostanden hadde en presselansering samtidig med høyttalere og masse musikk. Men Kia vant med enda flere høyttalere og enda mer musikk, pluss damer! Atskillig mer moderne design og såpass mye mer innvendig plass (blant annet 4 cm lavere gulv takket være ny drivstofftank) at det later til at også den nye kan registreres som varebil her hjemme. Til importørens utvilsomme lettelse, denne selger nesten like mange varebiler som personbiler nå.

Mens Carens var statisk hadde Kia funnet frem et terreng utenfor Madrid der vi kunne trille Sorentoer. Fellesnevneren for den faceliftede utgaven er litt karosserimodifikasjoner i plastavdelingene, spesielt støtfangere og sidene. Men det meste hadde skjedd i maskinrommet. Flere hestekrefter fra dieselutgaven og en litt mindre V6 bensin, med enda flere hester. Ellers det samme store utvalget i transmisjonssystemer, og den forholdsvis premium følelsen disse store SUV’ene klarte å gi deg før er beholdt. Men med priser som nok vil ligge fra 500.000 pluss til rett under 600.000 er vi i et tøft segment. Carens er det ingen prisindikasjon på ennå, men siden den er ganske kraftig, samme 140-hesteren som i Sportage, vil den få et hk-avgift-handicap som de svakeste konkurrentene slipper unna. Mens Sorento er på plass rett etter sommerferien må vi vente til oktober på Carens. Salgsmålene for Carens er realistiske, en årstakt på 300 antydes det, mens 200 Sorenti årlig høres ganske tøft ut.

Kort om bilen:

Kia Carens 2.0 CRDi
Pris: ikke klar
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1991 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 305 Nm v/1800-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 454,5 x 180 x 165 cm. Akselavstand: 270 cm. Egenvekt m/fører: 1582 kg. Tillatt totalvekt: 2250 kg. Dekk: 205/65R16. Bagasjerom: 74/414 liter (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 187 km/t
Forbruk blandet kjøring: ikke oppgitt
CO2-utslipp: ikke oppgitt

Kia Sorento 2.5 CRDi

Pris: ikke klar
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2497 ccm. 125 kW (170 hk) v/3800 o/min. 392 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 459 x 186 x 173 cm. Akselavstand: 271 cm. Bakkeklaring: 20,3 cm. Egenvekt m/fører: 1990 kg. Tillatt totalvekt: 2640 kg. Dekk: 245/70R16. Bagasjerom: 420 liter (VDA). Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,0 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil
CO2-utslipp: ikke oppgitt

Powered by Labrador CMS