-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ujålete allrounder
En funksjonell og kompakt flerbruksbil. Kia Carens dekker transportbehovet for familiene som ikke jakter på status.
Først publisert i BIL 11 - 2006.
Mye bil for pengene, det er fortsatt resepten når Kia nå lanserer andre generasjon av sin kompakte flerbruksbil, Carens. Sett i sammenheng med at Kia har en ambisiøs målsetning om å selge 160.000 Carens årlig i Europa, er Norge et mikroskopisk marked. Den norske importøren har lagt opp til å selge 15 biler i inneværende år, og 150 biler neste år med mindre Carens passerer nåløyet som varebil. Da kan det fort bli snakk om 400-500 biler i året.
Carens er bygget på samme plattform som Magentis, og akselavstanden er økt med 14 cm fra forgjengeren. Dermed har det åpnet seg mulighet for plass til 7 seter. Når inntil fem personer skal fraktes, felles de to bakerste setene kjapt og enkelt ned i gulvet. Disse to setene kan ellers by på noenlunde akseptabel sittekomfort for personer opp til 175 cm.
Eksteriørdesignen er strammet opp og har så absolutt løftet seg et hakk fra forgjengeren, takket være Kias europeiske senter i Rüsselsheim, men det er likevel ikke slik at den får blodet til å bruse. Interiøret er derimot spekket med smarte detaljer samtidig som kvalitetsfølelsen har fått et skikkelig løft.
På landeveien oppfører bilen seg eksemplarisk, med bruktbart skyv i dieselmotoren, god retningsstabilitet, god oversikt og, ikke minst, merkbart lavere støynivå enn før. De vesentligste endringene på nykommeren er at bakhjulsopphenget nå er av typen multilink, motorene er kraftigere, ESP og sidekollisjonsputer hører til standardutstyret, samt at original RDS-radio nå følger med på kjøpet. Det sistnevnte er nærmest å regne som en revolusjon fra Kia. Men på et annet område venter vi fortsatt på revolusjonen: Rattet har ikke lengderegulering.
Kort om bilen:
Kia Carens 2.0 CRDi
Pris: Ikke klar
Motorer: 2,0-liter rekke-dieselmotor 1991 ccm. 84 kW (115 hk) v/4000 o/min 245 Nm v/1800-2500 o/min
LxBxH: 455 x 180 x 165 cm
Akselavstand: 270 cm
Egenvekt m/fører: 1650 kg
Dekk: 205/65R15
Bagasjerom (5-seter): 430 liter (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 13,6 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil
CO2-utslipp: 169 g/km