-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
VÅRT VALG: Ford Mondeo
Det er ikke lett å plukke ut en favoritt blant disse bilene og når vi velger Mondeo skyldes det rett og slett at den føles mer robust og gedigen. Selv om Carisma har bedre plass, kvikkere motor, lavere forbruk, gode kjøreegenskaper og en fornuftig utstyrspakke, gir den nesten småbilfølelse. I Mondeo får du rett og slett følelsen av at du har mer bil, selv når du går ned til en Mondeo Mistral 1.8.
Hadde vi stått i valget mellom en Mondeo 2.0 Ghia og en Carisma 1.8 GLX hadde valget vært enkelt, det måtte bli en Carisma. Men for å få balanse i det hele, velger vi å basere vårt valg ut fra en mer konkurransedyktig Mondeo, en Mondeo Mistral 1.8. Da blir det straks litt mer attraktivt å velge Mondeo. Blant annet scorer Mondeo klart høyere når det gjelder komfort. Ford har blant annet greid å redusere støynivået merkbart samtidig som også fjæringskomforten er forbedret vesentlig. I forhold til Carisma ligger Mondeo klart foran og den utfordrer uten blygsel også Passat og 406 på dette området. Utseende kan diskuteres, men Mondeo har nå fått det særpreget den trenger for å stikke seg ut i mengden. Når Fords 2-liters motor er såpass sedat som vår test viser, skal du ikke ha for store forventninger når det gjelder trekkraft og akselerasjonsegenskaper, 1,8-literen har nemlig samme utveksling som 2-literen.
Det virker umiddelbart som om Ford har lagt større vekt på sikkerhet enn Mitsubishi. De kraftige dørpolstringene er en ulempe ved trang parkering, men gir god demping av støt fra siden og tre trepunktsbelter og tre hodestøtter i baksetet vitner også om at Ford vektlegger sikkerhet.
Når vi også faller for Carisma skyldes det at den er en meget lettkjørt og praktisk bil til en meget gunstig pris. Den henger ikke med Mondeo når det gjelder komfort, men har god plass, er lettkjørt og gode kjøreegenskaper.
1,8-litersmotoren er dessuten klart friskere enn Mondeos. Når det gjelder kvalitet og finish har Carisma et lite overtak på Mondeo. Carisma virker klart lettere enn Mondeo, lettere å kjøre, men også lettere i vekt. Mitsubishi har ikke samme fokuseringen på sikkerhetsutstyr som Ford, uten at vi ut av det automatisk kan tolke at Carisma er mindre sikker enn Mondeo. Når det gjelder garantier stiller Carisma derimot klart bedre enn Mondeo og sammen med en gunstig innkjøpspris gir Mitsubishis biler rimelig bilhold for førstegangseierne.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data